Oplagstal

Oplagskontrol blev etableret i Danmark af Dansk Oplagskontrol tilbage i 1930. Årsagen var den simple, at enkelte af datidens annoncesælgere havde en lettere optimistisk tilgang til data – herunder ikke mindst antallet af modtagere, den enkelte udgivelse nåede ud til.

 

Meget har ændret sig siden dengang – men hvis tillid er godt, er kontrol ofte bedre udfra devicen, at har man intet at skjule, bør dokumentation aldrig blive et problem.

 

Oplagskontrol kan stå alene som dokumentation for et medies rækkevidde,  men må også ses i sammenhæng med andet talmateriale, herunder læsertal og/eller egne målgruppeanalyser.
En række medier kan dog ikke meningsfyldt indgå i den landsdækkende læseranalyse, der forudsætter enten bredere målgrupper og/eller geografisk dækning.

 

Fra og med 2. halvår 2014 er en række af de landsdækkende dagblade og magasiner udtrådt af oplagskontrol og benytter alene læsertal (index Dansmark/Gallup) til at dokumentere rækkevidden.

Som en konsekvens  heraf blev Dansk Oplagskontrol lukket og driften overtaget af Danske Mediers Oplagskontrol.

 

Hvad er Danske Mediers Oplagskontrol?

Kredsen bag Danske Mediers Oplagskontrol er Danske Medier og Danske Medier Research.

Der er ingen funktionelle ændringer i metode, regulativ eller proces for kontrollen – og det er som hidtil PwC, som ekstern revisor, der har ansvaret for godkendelser og endelig erklæring.

Danske Medier fungerer som sekretariat for kontrollen.

 

FMK – Specialmediernes Oplagskontrol’s aktiviteter, etableret i 1993 – er ligeledes overført til Danske Mediers Oplagskontrol. Fremover er der dermed blot en fortsættende oplagskontrol:

DMO – Danske Mediers Oplagskontrol.

 

 

Kontakt Henrik Thøgersen for yderligere oplysninger, herunder tilmelding af nye titler

 

Søg oplagstal for specifikke titler /medier:

– Danske Mediers Oplagskontrol www.do.dk
(på website vælges linket “SØG” øverste venstre hjørne)

 

 

DMO oplagskontrol kontrol perioder

Den ordinære oplagskontrol for fagblade og magasiner er helårlig 1/7 – 30/6 og halvårlig 1/1 – 30/6 samt 1/7 – 31/12 for dagblade.

– Dagblade indrapporterer direkte til revisor / PwC og modtager kontrolbesøg

Ugeaviser indrapporterer online i webskema Ugeaviser

Fagblade og magasiner indberetter online i webskema Fagblade og Magasiner