Færre blokerer reklamer med adblocking

Undersøgelse gennemført af AudienceProject

26. oktober, 2016 | Mobil

 

Færre danskere bruger adblocking-software for at blive fri for reklamer, når de er på nettet, viser en undersøgelse, som onlineanalytikere hos AudienceProject har genneført, skriver Dansk Markedsføring i sit nyhedsbrev.

 

35 pct. af danskerne siger, at de anvender en adblocker, når de er på nettet enten på desktop, mobil eller tablet. I en lignende undersøgelse i årets første kvartal var det 37 pct. Det er primært på private computere, der installeres adblocking-software.

 

Digital chef i Danske Medier Allan Sørensen betegner tallene som interessante, og han siger, det bekræfter de oplysninger, han får fra medierne.

 

Han siger, at den nye tendens kan skyldes, at medierne investerer i ant-adblocking-software, som gør, at læserne mødes med en advarsel, når de vil ind på et medies hjemmeside med en adblocker installeret. Advarslen opfordrer brugerne til at ”whiteliste” deres side dvs slå adblockeren fra.

 

AudienceProject har spurgt brugerne om, hvorfor de whitelister deres side. 27 pct. svarer, at de gerne vil støtte sitet med annonceindtægter, og andre 27 pct. whitelister sider, fordi der ikke er annoncer, der irriterer dem.

 

Adblocking er et af temaerne ved Dansk Markedsføring og Danske Mediers arrangement Digital Copenhagen 10. november.

 

 

 

Læs hele nyhedsbrevet online