Bag TÆT PÅ står en spejderdreng

Det lille hold bag Danmarks nye ugeblad er erfarne tabloid- og sladderjournalister. Men direktøren er faktisk spejder – i sin fritid. Vi går tæt på Erling Tind Larsen

18. november, 2016 | Tæt på

 

Af Anders Krarup

 

Vi snupper lige en quiz: Hvilket medie satser på stofområdet ”kendte og kongelige”? Er det Billed-Bladet, BT, Her & Nu, SE & HØR – eller er det tv2.dk, aok.dk, kendte.dk., msn.com eller realityportalen.dk? Eller er det nyskabelsen TÆT PÅ?

 

Svaret er rigtigt! Det gør de alle sammen. Vi kan åbenbart ikke få nok om dem – de kendte og de kongelige.

 

Det er i hvert fald, hvad Erling Tind Larsen og resten af holdet bag TÆT PÅ (med undertitlen Kendte og Kongelige) håber på.

 

Og håbet er jo lysegrønt, mens ugebladenes læsertal lyser rødt. Fra 2013 til nu har Billed-Bladet mistet 25 pct. af sine læsere. SE & HØR og Her & Nu har begge mistet omkring 20 pct.

 

– Vi kan godt se, at ugebladsmarkedet ikke er det oplagte sted at finde huller. Men vi er nødt til at se på os selv. Hvad er det, vi kan finde ud af at lave? Vi har tilpas høje tanker om os selv og tror, at vi kan lave det bedre end de andre. Vi ved jo, at der er penge i printmarkedet. Og vi ved, at vi er gode til det. Vi viste det på Her & Nu – og tanken er jo: Skal vi så ikke prøve at gøre det selv.

 

Holdet på fire, som også er medejere, er rigtignok erfarne folk: Ansvarshavende direktør Erling Tind Larsen har lavet tabloid journalistik i 14 år på Ekstra Bladet og BT. Derpå fulgte to år som digital chefredaktør i Egmont og chefredaktør på Her & Nu – dem vender vi lige tilbage til. Chefredaktør Per Kuskner, redaktionschef Peter Bugge og nyhedschef Nikolaj Vraa har samlet over 60 ugebladsår bag sig. Hovedinvestoren Karsten Ree er også bekendt med ugebladene. Dog kun fra spalterne.

 

Staben i øvrigt er minimal. De fire medejere plus to reportere og en flok freelancere. Layout styres af en timelønnet AD’er og laves i Vietnam. Trykningen klarer Aller.

 

Og så tilbage til Erling Tind Larsen og de to år på Her & Nu – som endte pludseligt. To forkerte forsider, en i maj 2016 om Kronprins Frederik på Hotel d’Angleterre og en i oktober 2015 om Prinsesse Marie i Litauen, førte begge, helt usædvanligt, til offentlige dementier fra Kongehuset – og til en fyreseddel fra Egmont.

 

Erling Tind Larsen er afklaret, når han ser tilbage på forløbet:

 

– Det var jo historier, der gik over stregen – og det gjorde vi med åbne øjne. Mit opdrag var, at Her & Nu skulle på landkortet. Jeg husker formuleringen, at her pløjer vi helt til hækken og forsøger at undgå at pløje rødderne over. Så er man jo nødt til at finde ud af, hvor hækken står – og så ryger der lige en rod, og så bakker man. Så lærer man det – hertil og ikke længere.

 

– Historien er jo også, at Egmont valgte at sige, at det alligevel ikke er dét blad, vi vil lave. Det giver stormvejr at lave sådan et blad, og det kræver nok en lille perversitet at synes, at det er spændende. Og det syntes Egmont så ikke, det var, da man oplevede det, siger direktøren, der tydeligvis stadig synes, det er spændende at gå tæt på. Gerne lidt tættere end de andre.

 

Og nu går vi tæt på:

 

Til overraskelse for nogle er sladderbladets direktør faktisk en rigtig spejderdreng. Og har været det siden drengeårene i Brønshøj-Husum. Trofast mod spejderne såvel som mod ugebladene.

 

– Jeg begyndte sammen med nogle kammerater. Og enten bliver man fanget, eller også begynder man på fodbolden.

 

Erling blev fanget. I disse dage øver han på spejdernes amatørrevy – Godthåb Revyen – og her har timingen svigtet totalt: Der er premiere lørdag 19., tre dage efter at TÆT PÅ udkom med sin første udgave.

 

– Det er lidt kaotisk. Men det er et meget god afløb fra arbejdet. Typisk laver vi grin med os selv og de ting, som spejdere nu gør. Der er jo nogle rimelig fastlåste forestillinger om spejdere, siger spejderen og ugebladsdirektøren – og tilføjer for god ordens skyld, at han jo er rigtig spejder, dvs. Det danske Spejderkorps, blå spejder. Ikke noget af det andet.

 

TÆT PÅ – under firmanavnet Bladfabrikken ApS – bor i Den hvide Kødby i København. Privatadressen, fjerde sal i Sommerstedgade 7, er så tæt på, at det vil tage længere tid at cykle end at gå. På adressen bor også Camilla, grafiker på reklamebureauet Advance. Ingen børn. Erling selv er 49.

 

Og så går vi ikke tættere på – selvom opmærksomme læsere har bemærket, at portrætterne i dette nyhedsbrev også har fællestitlen ’Tæt På’. Der er vel grænser.

 

Læs hele nyhedsbrevet online