Berlingske Media og TB Media får advarsel for skjult reklame

Forbrugerombudsmanden har fokus på skjult reklame i trykte medier

7. marts, 2017 | Journalistik og redaktion

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen har givet Berlingske Media og TB Media en advarsel, fordi de efter hendes opfattelse har overtrådt markedsføringslovens bestemmelser om skjult reklame.

 

De to medievirksomheder havde ikke gjort læserne af henholdsvis magasinet ”Børn og Fritid” og annoncetillægget ”Det Gode Seniorliv” tydeligt opmærksomme på, hvornår der var tale om annoncer.

 

Magasinerne havde for eksempel ikke skrevet ”annonce” eller ”reklame” tydeligt på de sider, der indeholdt annoncørbetalt indhold, oplyser Forbrugerombudsmanden.

 

Det er helhedsindtrykket af opslaget i det enkelte blad, der er afgørende for, om kravene om tydelig markering af reklameindhold er opfyldt. En stor del af indholdet i begge magasiner fremstod som om, det var redaktionelle artikler, men var reelt betalt af annoncører og derfor reklame.

 

I Børn og Fritid var annoncer bl.a. markeret med et logo eller et firmanavn fra en annoncør, og i Det Gode Seniorliv var nogle annoncer markeret med ordet ”advertorial”. Det fremgik heller ikke tydeligt på forsiden af Det Gode Seniorliv, at det var et annoncetillæg.

 

Begge virksomheder har oplyst, at de fremover vil opfylde de krav, som Forbrugerombudsmanden har stillet til markering af annoncørbetalt indhold.

 

Forbrugerombudsmanden har afsluttet sagerne ved at orientere de to virksomheder om, at det vil blive anset for en skærpende omstændighed, hvis Forbrugerombudsmanden konstaterer samme eller lignende overtrædelser.

 

-Forbrugerne må ikke være i tvivl, om de læser en redaktionel artikel eller en reklame. Tillægget ”Det gode Seniorliv” og magasinet ”Børn og Fritid” var sat op, så det kunne skabe en sådan tvivl. Derfor har jeg indskærpet reglerne over for Berlingske og TB Media, siger Forbrugerombudsmanden, som har valgt at sætte fokus på skjulte reklamer i trykte medier.

Læs hele nyhedsbrevet online