Bladbossen var på vej til Kina – nu er opgaven ’BTMX’

Tæt på chefen, der skal ændre knaldrøde tal til sorte i landets største printmedie

16. december, 2016 | Tæt på

Af Anders Krarup

 

De færreste havde vist set det komme: 72 dage efter BTs festlige 100 års fødselsdag skete der virkelig noget. Belgiske De Persgroep og schweiziske Tamedia offentliggjorde planen om at samle dagbladene BT og MX i et nyt fælles selskab. ’Konsolidering’ lød forklaringen.

 

De rå tal bekræfter, at noget nok måtte ske. BT taber læsere i titusindvis. Det senest opgjorte halvår var tallet 132.000 – og det er jo ikke sjovt, når læsertallet for bare fem år siden var 254.000.

 

På gratisavisen mx metroxpress er det ikke læsertallet på 509.000, der skræmmer. Det er mere den kendsgerning, at underskuddet i de seneste fire år samlet er løbet op over 200 mio. kr.

 

Nu skal de to samles under én hat – i én redaktion og én ny salgsorganisation – og det skal give sorte tal. I express-fart, har Berlingske Medias koncernchef, Mette Maix, ladet forstå.

 

 

Opgaven er lagt i hænderne på en mand, der kender MX bedre end nogen. Thomas Raun, 39, blev ansat som Key Account Manager på MX metroxpress allerede før lanceringen i 2001.

 

 

– Der var disruption i avismarkedet allerede dengang, konstaterer han nøgternt.

 

Det var også begyndelsen på en avistur med afbrydelse. I 2007 fik han ansvaret for koncernens salgsorganisationer i USA, Canada og Asien med base i London og senere Stockholm. I 2012 kastede han sig – sammen med Per Mikael Jensen – ud i det hidtil største Metro-projekt: En gratisavis i Kina. Det var mere eller mindre fast arbejde hele det år.

 

– Men så fik Kina ny regeringsleder – og de har det med at ændre en del ting meget hurtigt. Pludselig var en del af vores kontrakter usikre, så bestyrelsen trak stikket. Det var en kæmpe mundfuld – som blev afløst af en kæmpeskuffelse. Familien skulle flytte til Shanghai, havde fundet et hus og børnene var meldt ud af skolen. Vi havde varmet op til et eventyr i et meget fremmed land – og så skulle vi bare blive hjemme i Søborg. Det var voldsomt, fortæller Thomas Raun.

 

Samme år købte den schweiziske mediekoncern Tamedia metroxpress og hyrede Raun som ny administrerende direktør.

 

– På det tidspunkt havde jeg så også set de lufthavnslounges, jeg havde brug for. Jeg havde det godt med at fokusere på én avis og ikke mindst min familie.

 

Det blev en helt ny avis Raun landede på i april 2013. Navnet blev ændret til MX, formatet blev smallere, og farven blev ændret til blå. Indholdet fik også en tur.

 

– Den grønne metroxpress var vokset sammen med læserne. Vores mission var at appellere til en lidt yngre målgruppe, så vi kunne introducere avislæsning til de unge, siger Thomas Raun.

 

Nu er opgaven så at skaffe ejerne sorte tal. De to titler forsætter på de samme platforme, siger Raun – men tilføjer dog, at ’der er jo ingen garantier for, hvad der sker i fremtiden’.

 

– Det væsentlige nu er en fælles redaktion og en ny, fælles og stærk salgsorganisation. Vi lægger ambitiøse planer, og det er bestemt realistisk, at vi får sorte tal hurtigt. Vores tidsplan er skubbet lidt, siger Raun med henvisning til, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen synes, de skal se på fusionen.

 

– Det ser jeg nu en smule anderledes på, siger Raun.

 

Når de fusionerede aviser flytter sammen i Berlingske Medias hus i Pilestræde 34, skal den samme redaktion levere stof til en betalingsavis og en gratisavis. For Thomas Raun er det en fin model:

 

– Selvfølgelig er der en del stof, der går igen i begge produkter – der er en stordriftsfordel. Men vi er ekstremt opmærksomme på, at det indhold, som folk vil betale for, skal fortsætte, og vi tror også på, at vi samtidig kan lave en rigtig god gratisavis.

 

Pilestræde er et godt stykke længere fra hjemmet i Søborg end MX-adressen i Københavns Nordvest-kvarter. Thomas Raun har nu i forvejen opgivet at cykle på arbejde. Han prøvede en overgang, men ’der er simpelthen for mange regnvejrsdage i Danmark’.

 

Hustruen Louise og børnene – en på ti og tvillinger på tolv – har siden Kina-planerne fået selskab af den sorte labrador Nelly. De fem er også kontaktfamilie for en 13-årig uledsaget syrisk flygtning. Og Louise bruger en god del tid i frivilligt arbejde med andre flygtninge.

 

BTMX er i øvrigt stadig en arbejdstitel. Fusionen har end ikke sikret sig domænet btmx.dk. Det blev opkøbt af en anden mellem kl. 11.07 og 11.17 den dag, fusionen blev offentliggjort. For 36 kr.

 

Læs hele nyhedsbrevet online