Branchesamarbejde skal sætte en stopper for netpiraters annoncepenge

Samarbejde om et nyt Adkodex mellem en række organisationer og virksomheder

22. september, 2016 | Mobil

En bred gruppe af virksomheder og organisationer inden for online markedsføring går nu sammen om et nyt Adkodex for at stoppe pengestrømme fra og til ulovlige hjemmesider.

 

 

Tiltaget, der udspringer af Kulturministeriets Dialogforum, har til formål at skabe frivillige aftaler mellem aktører på internettet med henblik på at gøre det enklere for forbrugere at bruge lovlige produkter.

 

 

Følgende virksomheder og organisationer har tilsluttet sig Adkodex: Adform, Berlingske Media, Danske Medier, DI Digital, GroupM, JP/Politikens Hus (inkl. DUN, Politiken, Ekstrabladet, Jyllands-Posten), Kreativitet & Kommunikation, Omnicom Media Group, Leeads og RettighedsAlliancen. Det er muligt for andre virksomheder og organisationer at tilslutte sig samarbejdet.

 

 

Kulturminister Bertel Haarder siger om samarbejdet:

 

”Det er et vigtigt led i bekæmpelsen af piratkopiering at sikre, at bagmændene ikke kan tjene penge på at drive de ulovlige hjemmesider. Jeg er derfor meget tilfreds med, at det er lykkedes rettighedshavere og virksomheder, der spiller en rolle i forbindelse med køb og salg af annoncer på internettet, at finde en fælles løsning på området. ”Adkodex” viser, at Danmark er nået rigtigt langt, når det gælder frivillige aftaler ift. håndhævelse af ophavsrettigheder, og jeg er sikker på, at vi kan bruge disse erfaringer også på internationalt plan”.

 

JP/Politikens Hus er en af de virksomheder, som glæder sig over det nye branchekodeks.

 

-Indtil nu har medierne hver især måttet sikre lovligheden af indholdet i annoncerne på vores sider, herunder at der ikke sælges plads til virksomheder, der krænker andres ophavsrettigheder. Den kriminelle opfindsomhed er stor, og da det digitale marked er i eksplosiv vækst, er det en stor opgave for de enkelte medier. Med det nye samarbejde gør vi livet sværere for netpiraterne, og samtidig skaber vi et mere transparent og sikkert marked for online markedsføring, siger COO i JP/Politikens Hus Dorthe Bjerregaard-Knudsen.

 

Samarbejdet omfatter både et fælles kodeks om begrænsning af annoncering på og fra websites, der driver eller faciliterer ulovligt indhold, samt at parterne deler information herom for at undgå, at annoncering bidrager til at finansiere disse rettighedskrænkende aktiviteter. Hjemmesiden for www.adkodex.dk indeholder ligeledes en rapporteringsfunktion, hvor alle kan anmelde sites, de mener, er drevet af ulovlige aktiviteter.

 

Læs pressemeddelelse herom.

 

 

 

 

Læs hele nyhedsbrevet online