Danske Medier: Nej til kriseplan fra PostNord

PostNord skal pålægges fortsat at omdele ugeaviser

10. marts, 2017 | Leder

2,3 mia. kr. lyder bønnen fra PostNord på til politikerne i Danmark og Sverige – og til gengæld for herfor – den danske del er 900 mio. kr. – kvitterer PostNord med at stoppe med at distribuere lokale ugeaviser – og styrker indsatsen på pakke- og logistikområdet i Danmark.

 

Det vil sige, PostNord beder politikerne støtte et kraftig anslag mod lokale aviser, som er mange borgeres vigtigste og eneste adgang til den lokalpolitiske debat.

 

Og samtidig beder de politikerne om penge til at styrke selskabet i konkurrencen med en række private virksomheder på området for logistik og distribution af pakker. En statslig støtte, som selskabet kan bruge til at underbyde virksomheder, der drives på markedsmæssige vilkår, og som selv skal tjene deres penge.

 

Svaret fra politikerne på bønnen fra PostNord bør blive et rungende nej.

 

På ugeavisområdet har det statsligt ejede selskab gennem årene dumpet priserne så meget, at de fleste andre distributører er væk. Det er derfor Postens ansvar, at de på denne måde har skabt sig en sådan markedsposition her, at det kan komme til at gøre rigtigt ondt på mange ugeaviser, når selskabet pludseligt trækker sig fra markedet.

 

Hvis der gives statslig støtte til PostNord for at sikre pakkedistribution og logistik, er der stor risiko for en gentagelse. Private distributører udkonkurreres – og markedet bliver afhængig af PostNord. Det vil på den lange bane blive kostbar for både kunder – men også for samfundet.

 

Danske Medier har straks, PostNord meldte sin kriseplan ud gået til politikerne med en opfordring til, at kriseplanen afvises – så selskabet som en del af befordringspligten pålægges fortsat at bringe lokale ugeaviser ud, og der ikke ydes statsstøtte til at ødelægge markedet for logistik og distribution af pakker.

 

Danske Medier har tillid til, at partierne bag Postforliget her er deres ansvar bevidst.

Læs hele nyhedsbrevet online