Danske Medier vejleder om anmeldelse af Facebook-sider til Pressenævnet

Oplagt at anmelde Facebook-sider med eget redaktionelt indhold til Pressenævnet

12. april, 2017 | Journalistik og redaktion| Nyt fra Danske Medier

Danske Medier har udsendt en orientering til foreningens medlemmer om, hvornår det er hensigtsmæssigt at anmelde Facebook-sider mv. til Pressenævnet.

 

Baggrunden er, at der har været mange henvendelser om, hvornår mediers sider på sociale medier bør anmeldes til Pressenævnet og dermed være omfattet af medieansvarslovens regler.

 

Sociale medier som Facebook og Twitter opfylder ikke i sig selv betingelserne for at kunne være omfattet af medieansvarsloven. Mediers undersider til sociale medier kan imidlertid efter omstændighederne opfylde kravene og vil være relevante at anmelde, såfremt de rummer redaktionelt indhold, fremgår det af orienteringen.

 

Danske Medier finder det oplagt at anmelde Facebook-undersider, der rummer selvstændigt indhold eller artikler. Mange Facebook-undersider rummer kun overskrifter, underrubrikker og billeder fra artikler fra mediets internetudgave sammen med link til disse artikler. Også her anbefaler Danske Medier tilmelding til Pressenævnet, selv om der er et begrænset redaktionelt indhold, idet der ellers vil gælde forskellige regler for netudgaven og Facebook-siden.

 

Læs orienteringen, der også beskriver konsekvenserne af at være omfattet af medieansvarsloven og fortæller, hvordan et medie anmelder Facebook-sider til Pressenævnet.

 

Læs hele nyhedsbrevet online