Danskernes brug af internettet 2012

Danske Medier kortlægger, hvad danske internetbrugere bruger tiden på

28. november, 2012 | Mobil

Kvinder er mere på sociale medier end mænd og kigger i flere opskrifter. Mænd ser, hvad kvinderne foretager sig på Facebook, men bruger mindre tid her og mere tid på sport og nyheder. De unge bruger mere internet og mobil end de ældre generationer, der dog også i stigende grad tager de digitale medier til sig. Tv falder for første gang.

 

Danske Medier fortsætter den årlige kortlægning af befolkningens brug af internettet, der tidligere blev udgivet af Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM). Undersøgelsen viser en høj grad af stabilitet i tendenser fra de foregående år.

 

Udviklingen peger mod en lille stigning i det samlede medieforbrug med stor vækst på de digitale platforme inden for internet og mobil, mens print og radio aftager. Tv-platformen har for første gang vist en svag nedgang, hvilket kan ses som de første tegn på en overgang mod mere digital distribution af levende billeder.

 

Inden for de digitale medier fortsætter de store udenlandske giganter i form af Facebook og Google med at dominere medieforbruget. Det positive i den henseende er, at størrelsesforholdet i tidsforbrug har stabiliseret sig på 40 procent dansk og 60 procent udenlandsk efter flere års nedgang i dansk produceret indhold.

 

Aldersmæssigt findes de store forskelle i, hvilke typer af digital indhold, som danskerne bruger deres tid på inden for de sociale medier, som er massivt udbredt jo yngre målgrupper, der betragtes, mens det omvendte er gældende for søgemaskiner og nyhedsmedier. Samlet set er det især disse tre grupper, der udgør størstedelen af befolkningens tidsforbrug på internettet (64 procent). Sociale medier og øvrige medier er gået lidt frem på bekostning af sites om fritidsaktiviteter. Alle andre kategorier forholder sig stabile.

 

Rapporten kan hentes her: http://danskemedier.dk/wp-content/uploads/2012/11/Danskernes_brug_af_internettet_2012.pdf

 

Se alle rapporter om Danskernes brug af internettet her: http://fdim.dk/statistik/danskernes-brug-af-internettet

 

Læs hele nyhedsbrevet online