“Facebook er slet ikke tænkt som en forretning”

Opfordring til Mark Zuckerberg: Lad paraderne falde

16. september, 2016 | Leder

Det var næsten en befrielse, da chefredaktør Espen Egil Hansen fra Norges førende dagblad, Aftenposten, 9. september skrev til Facebooks stifter, Mark Zuckerberg.

 

Beskeden var, at Hansen ikke agtede at fjerne det ikoniske billede af vietnameseren Kim Phuc, der flygter fra et napalmangreb under vietnamkrigen, selv om Facebook bortcensurerede det på avisens Facebook-profil. Han ridsede da situationen utroligt skarpt op:

 

Facebook er nået ud over den grænse, hvor virksomheden med æren i behold kan opretholde skinnet af uskyldig og dydig godhedsambassadør, der gør alle tilfredse. Det er i første omgang omkostningsbesparende at spille den rolle over hele jorden. Men når virkeligheden slår igennem, viser det sig som altid, at ytringsfriheden står over de økonomiske hensyn. I dette tilfælde er det den faktiske monopolist, der må se i øjnene, at en dominerende stilling i dag kun er til for at blive reguleret. Og hvis dens konsekvens er, at ytringsfriheden lider skade, vil også dette aspekt af konkurrencen blive taget alvorligt, bl.a. i EU-Kommissionen.

 

Al næsegrus respekt for, at en ung iværksætter har kunnet skabe en gigantisk virksomhed på ideen om sociale medier. Nu er den næste opgave at træde ind i det sociale ansvar, der følger med og sikre, at virksomheden lever i overensstemmelse med den kulturbaggrund, den skal virke på. Det kan udmærket vise sig kompliceret og koste mange penge for Facebook og Zuckerberg.

 

Men den form for investering vil bringe virksomheden fra at være et rent kommercielt foretagende til måske at leve op til ønsket om at være noget mere end det, f.eks. netop den virksomhed, Mark Zuckerberg beskrev ved børsintroduktionen i 2012 (hvor overskriften til denne kolumne var indledningen):  En virksomhed, ”…der hjælper folk med at dele, kan skabe en mere ærlig og gennemsigtig dialog om regeringsførelse, som kan medføre mere magt til folket, mere kontrol med embedsmænd og bedre løsninger på nogle af vor tids største problemer”.

 

Zuckerberg er ofte citeret for idealistiske bemærkninger. F.eks.: “The question I ask myself like almost every day is, ‘Am I doing the most important thing I could be doing?’ … Unless I feel like I’m working on the most important problem that I can help with, then I’m not going to feel good about how I’m spending my time.”

 

Espen Egil Hansen skrev til dig om det mest betydningsfulde problem, du kan hjælpe med, Mark Zuckerberg. Så nu er det bare at lade paraderne falde og komme i gang.

 

 

Læs hele nyhedsbrevet online