I sne og slud – avisen skal ud

Bladkompagniet sørger for, at avisen kommer ud – til tiden og hver dag. Så vi spørger den nye topchef: Hvorfor tager I ikke brevposten med, så PostNord kan spare kræfterne?

24. juni, 2016 | Tæt på

Af Anders Krarup

 

Der var engang – og det er jo ikke så længe siden – hvor både posten og avisen kom lige til hoveddøren hver dag. Hvis altså nogen skrev til os, og vi havde betalt abonnementerne.

 

Nu kommer posten kun til postkassen ude ved vejen eller nede i opgangen – og snart kun fem dage om ugen og bestemt ikke hver dag. Men avisen – den ligger stadig på dørtrinnet hver morgen. Syv dage om ugen.

 

Hemmeligheden er Bladkompagniet. Eller rettere: en for de fleste uset hær af bladbude, som hver nat leverer mere end 200.000 avisprodukter – og en lidt mere synlig bataljon, der leverer til løssalg i butikker og kæder.

 

1. maj fik kompagniet ny administrerende direktør. Jesper Nielsen, 51, har en fortid i PostNord, som Det kgl. Danske Postvæsen hedder i dag, så lad os tage det indlysende spørgsmål med det samme. Når nu posten har opgivet den faste, daglige ombæring, hvorfor overtager Bladkompagniet så ikke jobbet?

 

– Vi holder skarpt og vågent øje på nye forretningsmuligheder, men det vigtigste er at sikre en effektiv distribution med høj kvalitet til konkurrencedygtige priser.

 

Fokus er på kerneforretningen – omdeling af avisprodukter og magasiner. Bladkompagniet omdeler dog allerede erhvervspost og direct mail – og Jesper Nielsen peger på, at Bladkompagniet har masser af muligheder med ’Danmarks absolut mest tætte og dækkende private netværk’. Dernæst er der allerede et par nye tiltag på vej, som skal muliggøre, at vi bringer vores stærke kapacitet til andre supplerende segmenter, lyder det diplomatiske, ikke unødigt konkrete svar.

 

Men som han siger:

 

– Det er ikke ligegyldigt, hvad vi beder budene tage med ud i tasken, når kvaliteten i omdelingen er vores store fokus.

 

Budene er kernen i kompagniet – og i samtalen går der ikke mange minutter mellem, han nævner, hvor væsentlige de er.

 

– De leverer altså hver eneste dag. Også når der ikke er ryddet sne, og hvor andre synes det er besværligt at komme frem. Den ildhu aftvinger simpelthen respekt og beundring. Og det er jo også med til at fastholde avisens rolle, at læserne kan være sikre på, at den ligger der når den skal.

 

Faktisk bliver 99,75 pct. af alle aviser leveret korrekt og til tiden, siger de interne målinger.

 

Jesper Nielsen er en ægte distributionsnørd. Han begyndte i branchen i 1985 – og der har stået Express, DHL og TNT – ’de store integratorer’, hedder de i branchen – og altså det danske postvæsen på visitkortet. Opgaverne har været både driften og den kommercielle del.

 

– Enten løber man skrigende bort efter et døgn – eller man bliver hængende. Det er en utrolig fascinerende branche, hvor man lukker tusindvis af ordrer hver dag. Og selv om det kunne lyde, som om dagene er ens, så er der altid nye udfordringer. Der er altid noget, man kan gøre lidt bedre end i går. I vores industri skal man videreudvikle og fintune en forretning, som hver eneste dag starter forfra. Hvis ikke man synes det er sjovt, så skal man finde noget andet at lave. Ellers risikerer man at blive meget træt.

 

Et af de områder, hvor der er plads til forbedring, er økonomien. Sidste år var underskuddet på 22,6 mio. kr. i en nettoomsætning på 694 mio. kr. Det krævede et kapitaltilskud fra ejerne, JP/Politikens Hus og Berlingske, på 20 mio. kr. her i foråret.

 

– Vi blev ramt af en række udfordringer, som vi nu følger skarpt op på med en serie tiltag, siger Jesper Nielsen.

 

Når bladbudchefen har fri, foregår det gerne med fiskestang eller jagtgevær.

 

– Jeg blev ofte inviteret med på jagter, men det irriterede mig, at jeg ikke havde jagttegn, så jeg måtte jo ikke rigtig noget. Så jeg tog jagttegnet – og så var der ikke længere nogen, der inviterede. Nu skyder jeg så lerduer, konstaterer han med et smil.

 

De første uger i jobbet har Jesper Nielsen brugt på at møde distributørerne og bude. I næste omgang er ambitionen at blive bekendt med praktikken i opgaven som bud.

 

Derfor er den første rigtige morgentur sat i kalenderen sidst i juni. Mødetid kl. 01.30. Området er hjemme i Italiensvej-kvarteret på Amager, hvor han har boet med hustruen Astrid siden 1997.

 

Hunden Splint passer på parcellen – og er lidt større end navnet antyder, nemlig en granvoksen Grand Danois på 76 kilo, der måler en lille meter over skuldrene.

 

– Han er venlig. Og han holder også af avisbude.

 

 

 

 

 

 

 

Læs hele nyhedsbrevet online