Kampagne for 9,8 mio. kr. om digital radio

Bureauet Primetime skal lære danskerne at bruge digital radio

29. marts, 2017 | Medieverdenen

Staten vil bruge 9,8 mio. kr. på en kampagne, der fra sommeren 2017 og frem til slutningen af 2019 skal informere borgerne om, at der fra 1. oktober 2017 kun vil blive sendt DAB-radio i det såkaldte DAB+ format.

 

Derudover skal informationskampagnen være med til at øge den digitale radiolytnings andel af den samlede radiolytning og skabe øget viden om, hvordan man kan modtage digital radio i biler.

 

-Måden, vi lytter til radio på, har ændret sig dramatisk de seneste år, og den traditionelle transistorradio er for længst blevet erstattet af digital radio. Nu lytter vi også til radio via internettet og på mobiltelefonen. Overgangen til digital radio åbner helt nye muligheder og måder, vi lytter til radio på, siger kulturminister Mette Bock i en pressemeddelelse.

 

Informationskampagnen er en del af en tillægsaftale til medieaftalen for 2015-2018, som blev indgået i april. Af aftalen fremgår det, at der skal slukkes for FM-radio, når 50 pct. af radiolytningen er digital. Der vil dog tidligst blive slukket to år efter, at det kan konstateres, at 50 pct. af lytningen er digital.

 

Slots- og Kulturstyrelsen har gennemført et EU-udbud af opgaven, som blev afsluttet i marts 2017. Styrelsen modtog fem tilbud, hvor Primetime blev vurderet som den tilbudsgiver, der leverede det samlet set bedste løsningsforslag i forhold til de opstillede krav i udbuddet. Primetime har tilbudt at løse opgaven til en pris på 9,8 mio. kr.

Læs hele nyhedsbrevet online