Lovforslag om reklameafgift rammer lokale ugeaviser

Vil ikke samtidig kunne få mediestøtte og fritages for reklameafgift

22. september, 2014 | Marked og økonomi

Skatteministeren vil i den nye folketingssamling foreslå, at lokale ugeaviser, der ønsker fritagelse for reklameafgift, ikke samtidig kan få mediestøtte.
Det fremgår af en notits, som Skatteministeriet har sendt til Folketingets Europaudvalg om EU-Kommissionens afgørelse i sagen om reklameafgiften.

 

Lovforslaget fremsættes umiddelbart efter nytår og venter i høring i efteråret.

 

Folketinget vedtog i 2012 at indføre en reklameafgift, men lovens ikrafttræden har afventet godkendelsen i EU-Kommissionen. På baggrund af EU-Kommissionens afgørelse vil regeringen i den kommende folketingssamling foreslå tre ændringer i loven om reklameafgift.

 

Det er blandt andet, at direct mails skal være omfattet af reklameafgiften, og at afgiftsfritagelsen for ugeaviser ikke omfatter lokale ugeaviser, der modtager mediestøtte.

 

I dag er der en enkelt lokal ugeavis – Ikast Avis (aoib.dk) – som modtager produktionsstøtte. Avisen får i år godt 400.000 kr. i redaktionel produktionsstøtte.

 

Det er regeringens forventninger, at afgiften kan træde i kraft midt i 2015.

 

 Retur til Månedsbrevet Ugeaviserne

 

Læs hele Danske Medier nyhedsbrevet online