Nichemedier slår de etablerede medier på Facebook

Undersøgelse foretaget af Center for Journalistik på SDU

18. april, 2017 | Journalistik og redaktion

Nye nichemedier har større gennemslagskraft på Facebook end mange af de etablerede medier, viser en undersøgelse, at Center for Journalistik på Syddansk Universitet har foretaget for Politiken.

 

Undersøgelsen viser, at i de første tre måneder fik det meningsdannende nyhedssite Den Kort Avis i gennemsnit 355 likes, Zetland 353 og New Speek Networks 309 kommentarer eller delinger ved hver eneste af deres Facebook-opdateringer, mens Politiken fik 217 og Berlingske 262 likes mm.

 

Mest aktivitet var der hos TV 2 Nyhederne (1.167 likes mm), DR Nyheder (743) og Ekstra Bladet (727).

 

Lektor i digitale og sociale medier ved Syddansk Universitet Filip Wallberg siger, at tallene viser, at der er sket et nybrud i den danske mediebranche.

 

Facebook har i den grad demokratiseret mulighederne for, at mindre medier kan spille op mod de store, siger Filip Wallberg.

 

 

Lektor i journalistik på Roskilde Universitet Mads Kæmsgaard Eberholst advarer om, at Facebooks demokratiserende effekt også kan have negative konsekvenser.

 

-Problemet er, at nyheder bare er en form, og hvis man kan få propaganda til at passe ned i den form, så spreder de sociale medier lige pludselig det indhold på lige fod med de rigtige nyheder, siger han til Politiken.

 

 

 

 

 

Læs hele nyhedsbrevet online