Nye og mere præcise målinger af danskernes digitale medieforbrug

60 pct. bruger smartphone til at læse danske onlinemedier

6. marts, 2014 | Mobil| Nyt fra Danske Medier

60 pct. af danske internetbrugere anvendte en smartphone til at læse danske online medier i januar måned. Det viser helt nye data fra Danske Medier Research og Gemius.

 

Som den foreløbige kulmination på mange måneders arbejde kan de to parter præsentere første fase af de nye og mere præcise målinger af danskernes digitale mediebrug. Fremover vil det fremgå helt eksplicit, hvor meget trafik og hvor mange brugere, der anvender en digital udgivelse fra henholdsvis computer, tablet og mobiltelefon.

 

Danske Medier Research har offentliggjort den første topliste, hvor antal brugere er opdelt efter platform.  Den viser, at ekstraeladet.dk har fleste mobilbrugere – mens dr.dk er størst blandt brugerne af computer eller tablet.

 

Det har længe været et ønske i markedet at få større indsigt i internetbrug fra mobil og tablet, hvilket dog forudsætter en stor teknisk og metodisk ændring i forhold til tidligere målinger.

 

Nu er den første del af de nye data klar, hvor markedet får adgang til en måling på tværs af de enkelte platforme baseret på en mere præcis måleteknik.

 

Den mere præcise måling medfører ligeledes, at langt de fleste udgivelser vil kunne glæde sig over nogle højere brugertal. Gennemsnitligt er brugertallet steget med ca. 30 pct. blandt de målte udgivelser.

 

Stigningen skyldes to forbedringer: For det første medfører den nye teknologi fra Gemius, at man nu kan identificere langt flere browsere end tidligere. For det andet har opdelingen af trafikken på platforme medført at beregningen af brugertal bliver væsentligt mere præcis.

 

– Det er den største ændring i digitale målinger på det danske marked siden indførelsen af det nuværende system i 2007. Listerne i sig selv synes måske ikke umiddelbart af meget, men hele ændringen af den bagvedliggende infrastruktur har været en sand opdagelsesrejse, siger digital chef i Danske Medier, Allan Sørensen.

 

Et af de første resultater er, at vi nu kan se, at samlet set benytter 96 pct. af danske internetbrugere sig af onlinemedier via en computer, 60 pct. via en mobiltelefon og 39 pct. sig af en tablet i løbet af en måned, udtaler Allan Sørensen, digital chef i Danske Medier.

 

Danmark er et af de første steder i Europa, hvor man nu har en så detaljeret opgørelse af befolkningens brug af mobil og tablet. Til efteråret kommer næste fase af projektet, der byder på demografi på mobil og tablets samt den samlede nettodækning for hver enkelt udgivelse.

 

 

Læs hele nyhedsbrevet online