Public service-rapport: Danske medier har ikke fat i de unge

SDU-fellow med forslag til, hvordan nyhedsmedier kan nå børn og unge

11. november, 2016 | Unge og medier

Rapporten fra Public Service-udvalget, der udkom mandag, påpeger, at danske medier har svært ved at nå de yngre mediebrugere.

 

Aslak Gottlieb, der netop har afsluttet et fellow på Center for Journalistik ved SDU om unge mediebrugere, fremsætter i et indlæg på MediaWatch en række forslag til, hvordan nyhedsmedierne bedre kan nå børn og unge.

 

Han foreslår, at journalistuddannelserne prioriterer forskning og undervisning i yngre målgruppers digitale brugeradfærd højere, og at medierne koncentrerer sg at udvikle indholdet, så det er tilgængeligt på de nye platforme og tjenester, der boomer blandt brugerne.

 

Min bekymring er således ikke, at de unge fravælge tv. Men snarere på, om aktørerne i branchen er villige til at bringe de nødvendige ofre og komme hurtigt nok ud af komfortzonen, skriver Aslak Gottlieb, der er selvstændig rådgiver og ansvarlig for Danske Mediers Avisen i Undervisningen.
Læs indlægget.

Læs hele nyhedsbrevet online