Sponsoreret indhold – guldgrube eller faldgrube?

Danske Medier rådgiver og udsender vejledning

29. marts, 2017 | Synspunkt

Af Toke Helmø

Sponsoreret indhold, native advertising, betalt artikel, advertorial. Kært barn har mange navne, men sikkert er det, at sponsoreret indhold har gjort sit indtog på det danske mediemarked. Formiddagsaviser og store dagblade som Ekstra Bladet, Børsen og Politiken arbejder allerede med konceptet som en ny indtjeningskilde. Men hvad er de juridiske faldgruber, man skal være opmærksom på, før man begiver sig i kast med sponsoreret indhold? Vi har interviewet seniorkonsulent, cand.jur Christina Moshøj.

 

Hvad bør man som skrivende medie være særligt opmærksom på, før man går i gang med sponsoreret indhold?

 

-Først og fremmest skal man være opmærksom på forbuddet mod skjult reklame i markedsføringsloven. Det betyder, at alt sponsoreret indhold skal være tydeligt markeret. Der er et identifikationskrav. Modtageren må ikke være i tvivl om, at der er tale om annoncørbetalt indhold og ikke redaktionelt indhold.

 

Hvordan skal det ske rent praktisk?

-Det gør man f. eks. ved at skrive klart og tydeligt, at indholdet er en annonce, en reklame eller sponsoreret indhold.

 

Hvad skal man ikke gøre, hvis man vil lave sponsoreret indhold?

-Man må ikke forsøge at skjule, at der er tale om reklame. Det vil bl.a. også sige, at man ikke skal bruge fremmedord og skrive f. eks. native advertising, advertorial eller andre begreber, som man ikke kan forvente, at den almindelig forbruger ved, hvad betyder. Det dur eksempelvis heller ikke, hvis man skriver, at artiklen er udarbejdet i samarbejde eller med støtte fra pågældende virksomhed, da det ikke er tilstrækkeligt klart, hvad dette indebærer. Det går heller ikke, hvis man skriver det for småt eller med en utydelig skrift. Som medie har du ansvaret for, at det betalte indhold er markeret klart og tydeligt.

 

Sidst men ikke mindst kan det oplyses, at skjult reklame er ét af Forbrugerombudsmandens fokus områder, så det er bestemt en god idé at være omhyggelig med markeringen af sponsoreret indhold.

 

Hvor finder man hjælp og vejledning om sponsoreret indhold?

 

Som medlem af Danske Medier er man altid velkommen til at kontakte mig (cm@danskemedier.dk) for råd og vejledning. Derudover kan man også læse Forbrugerombudsmandens vejledning eller Danske Mediers egen vejledning for sponsoreret digitalt indhold.

 

Christina Moshøj oplyser, at Danske Medier venter at lave en kort vejledning målrettet printmedier i løbet af foråret.

 

Læs hele nyhedsbrevet online