Underskud på 99,5 mio. kr. i Jysk Fynske Medier

Fusion af fire medievirksomheder betydeligt dyrere end ventet

21. april, 2017 | Marked og økonomi

Jysk Fynske Medier kom ud af 2016 med et underskud på 99,5 mio. kr. mod et underskud på 9,5 mio. kr. året før.

 

Underskuddet skyldes ikke mindst, at fusionen af fire medievirksomheder kostede langt flere penge end ventet, oplyser koncernen.

 

Adm. direktør Jesper Rosener betegner resultatet som ”yders utilfredsstillende”.

 

Fynske Medier, Jyske Medier og Syddanske Medier fusionerede 1. januar 2015, og 1. januar 2016 blev Midtjyske Medier købt til. At få de fire størrelser til at spille sammen rent organisatorisk i en tid, hvor dagblads- og annoncemarkedet er under stærkt pres, har været så stor en mundfuld, at det er endt med et underskud på 99,5 mio. kr. ud af en samlet omsætning på 1,892 mia. kr., skriver Fyens.dk.

 

Jysk Fynske Medier gennemførte i 2016 er omfattende spareplan til 140 mio. kr., der betød nedlæggelse af 200 stillinger og besparelser på personalekontoen på 90 mio. kr.

 

Ledelsen forventer et overskud i 2017, og der arbejdes målrettet mod en stigende omsætning. Målet er 2,345 mia. kr. i omsætning i 2022, heraf 17 pct. på det digitale område, oplyser Jesper Rosener.

 

Koncernens egenkapital er på 222,9 mio. kr.

Læs hele nyhedsbrevet online