Foreningen

 

Danske Medier – de private mediers talerør

 

Danske Medier er skabt i 2012-2013 som en fusion af alle væsentlige foreninger for danske professionelle medier: Dansk Magasinpresses Udgiverforening (DMU), Danske Dagblades Forening (DDF), Danske Specialmedier (DS), Digitale Publicister (DP), Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM), Radioerne og Ugeaviserne.

 

Danske Medier er de private mediers fælles talerør i forhold til danske og internationale myndigheder i alle spørgsmål om forhold af betydning for medierne.

 

Målet med foreningens virke er at forbedre mediernes rammevilkår i hele værdikæden – og det sker gennem interessevaretagelse både i Danmark og i EU. Vigtige emner i øjeblikket er brug af cookies, persondatabeskyttelse, medieansvar, reklameafgift, offentlighedslov, postlov, markedsføring og vilkår for digitalisering af lokale radioer – samt sikring af råderum for de private medier i et mediebillede, hvor de statslige medier forsøger at fylde stadig mere.

 

Danske Medier er også stedet, hvor medlemmerne kan få råd og vejledning om juridiske emner som ophavsret, markedsføring, persondata og medieret – samt om distribution både analogt og digitalt og svar på spørgsmål om blandt andet nye publiceringsformer, uddannelse samt abonnements- og annoncesalg.

 

Danske Medier hjælper sine medlemmer med at udvikle deres forretning ved at formidle viden og andres erfaringer. Det sker primært gennem en omfattende konference-, kursus- og seminarvirksomhed, som har til formål at give medlemmerne inspiration og viden om nye tegn og tendenser i medieverdenen. Der holdes over 30 arrangementer om året.

 

Erfaringer og viden formidles også gennem et ugentligt nyhedsbrev, som bringer nyt fra mediebranchen –det suppleres af målrettede orienteringsskrivelser med information af betydning for de enkelte medlemmer.

 

Danske Medier følger den digitale udvikling tæt og søger at skabe grundlag for at dokumentere brug af nye devices som bl.a. mobile platforme – og arbejder med udvikling af bæredygtige forretningsmodeller på det digitale område.

 

Danske Medier har igangsat et projekt, Danske Medier Mobil, der har til formål at medvirke til at udvikle det mobile marked bl.a. ved at opsamle og videreformidle tegn, tendenser og analyser om den mobile udvikling fra ind- og udland.

 

Dokumentation af danskernes medieforbrug gennem valide oplagstal, læsertal, lyttertal og brugertal er en vigtig opgave for Danske Medier. Foreningen har oprettet et selskab Danske Mediers Research, som sikrer ensartede valuta for brugen af de forskellige platforme til en rimelig pris for medlemmerne.

 

Ansøgning om medlemskab kan ske på skemaet her.

 

Med de kombinerede kræfter bliver Danske Medier et nyt og forbedret tilbud til alle medlemmer. I afdelingsoversigten findes et kortfattet signalement af hver enkelt af Danske Mediers afdelinger samt præsentation af de medarbejdere, der har løbende kontakt med medlemmerne bl.a. via udvalg samt løbende rådgivning og sparring i hverdagen.

 

Foreningen er altid imødekommende overfor henvendelser – kontakt gerne de relevante medarbejdere og få en snak om netop de ting, der trænger sig på.

 

Hent Danske Mediers vedtægter:

 

Vedtægter vedtaget 5 ordinære GF 10 maj 2017