
Danske Medier har afgivet høringssvar til Justitsministeriet vedr. nye regler om forbrugerkøb
Købelovens regler om forbrugerkøb har stor betydning for det juridiske forhold mellem sælger og køber. Derfor har Danske Medier fokus på de konsekvenser, som den foreslåede implementering af to nye EU-direktiver i købeloven vil kunne medføre for mediernes transaktioner med forbrugere.

Her er EU-direktivet, som Google godt kunne have været foruden
Én bestemt artikel i et copyright-direktiv fra EU er igennem de seneste uger blevet genstand for heftig debat. Den såkaldte publisher’s right har bl.a. fået Google til at kommunikere offensivt i en række danske medier.

Dansk rapport dokumenterer: Platformenes dataindsamling er konkurrenceforvridende
Vi håber, at undersøgelsens resultater på sigt kan være med til at skabe mere fair markedsvilkår, udtaler Louise Brincker, adm. direktør i Danske Medier.

Danskernes brug af nyhedsmedier: Stabil tillid og stigende betalingsvillighed
Danske Medier ser nærmere på RUC’s årlige rapport, der dokumenterer udviklingen i danskernes brug af nyhedsmedier.
Belgisk datatilsyn skaber uklarhed om TCF
En intern rapport fra det belgiske datatilsyn indeholder en kritisk syn på, hvorvidt IAB Europes Transparency & Consent

Forbrugerombudsmanden har haft særligt fokus på ulovlig markedsføring og forbrugslån
Sager om markedsføring står for knap to tredjedele af de behandlede sager.

Kære mediechef. Er du klar til, at algoritmerne rykker ind på redaktionen?
Jeg blev overrasket over, hvor parate danske mediechefer er til at lukke algoritmerne ind. 92 procent forventede at udsende et nyhedsbrev, hvor hele eller dele af indholdet er valgt af algoritmer. 88 procent forventede, at algoritmer havde prioriteret hele eller dele af forsiden.

Covid-19 sendte danskerne ind på nyhedsmediernes hjemmesider – og øgede betalingsvilligheden
Coronakrisen medførte en massiv stigning i danskernes behov og lyst til at læse nyheder og for første gang registreres en tilbagegang af sociale medier som foretrukken kilde til fordel for nyhedsmediernes websites.

Forbud mod markedsføring af spil og forbrugslån ved siden af hinanden: Umuligt for medier at efterleve i praksis
I praksis vil det være umuligt for virksomheder at efterleve et forbud om, at spil og forbrugslån ikke må markedsføres ved siden af hinanden. Derfor opfordrer Danske Medier til, at man fra politisk hold gentænker begrænsningen af markedsføring af forbrugslån – og ikke gennemfører et forbud, som det for virksomheder vil være umuligt at efterleve i praksis.

Det Danske Reklamemarked 2019 – mere end 6 ud af 10 annoncekroner går digitalt
IRM har i dag offentliggjort Det Danske Reklamemarked 2019 (Reklameforbrugsundersøgelsen) udarbejdet sammen med Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier Research. Undersøgelsen viser, at den samlede annonceomsætning for 2019 i Danmark er steget med 2 pct. i forhold til 2018.
Mest læste
- Danske Mediers Digitale Priser 2020
Har du eller din kollega lavet årets bedste digitale histori... - Fire nye modtagere af mediestøtte i 2020
Medienævnet har fordelt foreløbig 358 mio. kr. i redaktionel... - Danske Medier har afgivet høringssvar til Justitsministeriet vedr. nye regler om forbrugerkøb
Købelovens regler om forbrugerkøb har stor betydning for det... - Invitation til Årets Avisside 2020
Igen i år inviteres Danske Mediers medlemmer til at deltage... - Her er EU-direktivet, som Google godt kunne have været foruden
Én bestemt artikel i et copyright-direktiv fra EU er igennem...