
Danske Medier i høringssvar: Kommissionen bør overtage tilsyn med techgiganter
Danske Medier foreslår, at tilsynet med techgiganterne flyttes fra nationale myndigheder til alene at høre under Kommissionen.
Forslaget fremgår af Danske Mediers høringssvar til Erhvervsministeriet vedr. EU-Kommissionens fremsatte forslag til en kommende Digital Services Act.

Aviser eller Facebook? Her er fakta i debatten om, hvordan politikerne når ud til flest danskere
Hvordan når man som politiker ud til flest danskere? Midt i en sundhedskrise, hvor kommunikationsbehovet er større end nogensinde, er det en ekstra overvejelse værd. Så her er, hvad vi rent faktisk ved om danskernes brug af henholdsvis medier og sociale platforme som Facebook.

Digital annoncering taber pusten – og væksten går internationalt
Den samlede online annonceomsætning steg med blot 7% svarende til 557 mio. kr. i 2019, viser den årlige online markedsstatistik fra Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation.

Dagbladenes Annoncestatistik for 2019
Dagbladenes Annoncestatistik for 2019 viser en opbremsning i faldet af annoncer i de danske dagblade. Både de lokale/regionale og de landsdækkende dagblade er faldet betydeligt mindre end i perioden 2017/2018. Den samlede printomsætning landende på 679 mio. kr. i 2019, hvilket er 5 procentpoint mindre end faldet fra 2017 til 2018.

Mediestøtte: Medienævnet har udgivet sin årsrapport for 2019
Medienævnet offentliggjorde i marts sin rapport for aktiviteterne i 2019. Af rapporten fremgår det hvilke medier og projekter, der har modtaget støtte. Fire nye medier har fået deres ansøgninger godkendt, så i alt 68 medier kommer til at modtage redaktionel produktionsstøtte i 2020. I alt er der fordelt 387 mio. kr. til henholdsvis redaktionel produktionsstøtte (370 mio. kr.) og innovationspuljen (17 mio. kr.)

Lever jeres hjemmeside op til Datatilsynets nye krav til samtykke?
Danske Medier inviterer i samarbejde med advokatfirmaet Plesner medlemmer til et cookie-seminar onsdag 5. maj, hvor vi gennemgår både lovgivning, vejledning og praktiske løsninger.

Ny databeskyttelse overlader danskernes privatliv til Big Tech
Danske Medier ser med bekymring på, at Datatilsynets nye retningslinjer fører til mindre dansk kvalitetsindhold og skubber nyhedsbrugerne i armene på Google og Facebook.

Flere stemmer i æteren?
Danske Medier var med internationalt til at sætte fokus på diversitet i radiobranchen, da vi via vores europæiske organisation for kommercielle radiostationer AER markerede World Radio Day 13. februar.

Gode digitale intentioner fra Kommissionen
EU-Kommissionen har fremlagt hovedlinjerne i deres nye digitale strategi. Udspillet er et vigtigt signal om den linje og de områder, som vi kan forvente, at Kommissionen vil fokusere på i de kommende år.

Danske Medier: Pressefriheden er en basal forudsætning for velfungerende demokratier
Danske Mediers svenske søsterforening – Tidningsutgivarna – har i et debatindlæg opfordret den svenske regering til sammen med EU at tage kraftigt afstand fra Kinas forsøg på at knægte pressefriheden i demokratiske lande.
Mest læste
- Fire nye modtagere af mediestøtte i 2020
Medienævnet har fordelt foreløbig 358 mio. kr. i redaktionel... - Danske Mediers Digitale Priser 2020
Har du eller din kollega lavet årets bedste digitale histori... - Danske Medier støtter kulturministerens lovforslag, så medier får mulighed for at forhandle kollektivt med techgiganter, der bringer uddrag af mediers indhold
Det er vores håb, at lovforslagets afklaring af spilleregler... - Invitation til Årets Avisside 2020
Igen i år inviteres Danske Mediers medlemmer til at deltage... - Pressemeddelelse vedr. citat
Danske Medier har sammen med DR, TV2 og TV2-Regionerne stram...