Pressemeddelelse
Beskyttelse af omdømme og image er en meget vigtig faktor for markedsføringsansvarlige i forbindelse med annoncering og markedsføring af produkter. Det er en af konklusionerne i en ny undersøgelse, som Danske Medier og Dansk Annoncørforening står bag.
Spørger man tonegivende markedsføringsansvarlige (CMO’er) i Danmark, hvad der står højt på listen, når det gælder ansvarlig markedsføring, er der bred enighed om vigtigheden i at sikre og beskytte ens annonceprodukt mod at blive placeret i en uhensigtsmæssig kontekst, også kaldet brand safety.
Dette er én af resultaterne i en ny undersøgelse foretaget af Danske Medier og Dansk Annoncørforening Analysen rummer både et befolkningsperspektiv fra en kvantitativ undersøgelse med over 1.000 danskere, samt en omfattende analyse fra en række af Danmarks toneangivende marketingsansvarlige. Specifikt fokuserer undersøgelsen på de to gruppers syn på en række parametre i forbindelse med annoncering i henholdsvis danske medier og internationale platforme såsom relevans og troværdighed.
De nye tal viser blandt andet, at hele 68 procent af de adspurgte CMO’er, angiver brand safety som meget vigtigt. Det er således centralt for de marketingsansvarlige, at medieplatformen tager ansvar for indholdet og sikrer kvalitetskontekst for annoncøren. Samtidig mener 52 procent af CMO’erne, at det i fremtiden kun vil blive vigtigere at sikre og beskytte ens annonceprodukt fra at blive placeret i kontekst, der er kan skade brandets omdømme.
De klassiske annonceringplatforme som trykte medier, TV og banner på danske websites anses af CMO’erne for at være kendetegnet af en høj grad af brand safety.
Derimod er nogle af de store ”nye” annonceplatforme som særligt drives af big tech mere usikre, når det kommer til brand safety. Bundskraberne er her ”banner og display på ikke danske websites”, Udenlandske videotjenester, Influencermarketing, search og sociale medier.
Den nye undersøgelse præsenteres på konferencen Fremtidens medier og brands 19. januar kl. 9-12 i København, som afholdes af Danske Medier og Dansk Annoncørforening.
Kontakt:
Dennis Christensen
Analysechef
dch@danskemedier.dk
M: +45 44 14 47 60