DNB_2023_Pressebillede
 

Danskerne vil gerne oplyses bredt, når de får nyheder

Pressemeddelelse

Rapporten Danskernes brug af nyhedsmedier 2023 viser positive takter om danskernes brug af og holdning til nyheder. Særligt i forhold til nyhedsundgåelse er der godt nyt.

Hvert år udkommer rapporten Danskernes brug af nyhedsmedier, som forskerne Kim Christian Schrøder, Mark Blach-Ørsten og Mads Kæmsgaard Eberholst fra RUC, står bag. Undersøgelsen tager temperaturen på udviklingen i det danske mediebillede, både hvad angår medieplatforme, tendenser og danskernes brug af nyheder og medier.

Den spritnye rapport belyser blandt andet et vigtigt tema, der jævnligt diskuteres i den offentlige debat, nemlig tendensen om undgåelse af nyheder blandt danskerne, også omtalt som ’nyhedstræthed’ eller ’nyhedsundgåelse’.

De nye tal viser, at Danmark er det land, hvor færrest undgår nyheder, når man sammenligner med andre lande, som Danmark ofte sammenlignes med. Tallet for danskere, der ’ofte eller nogle gange undgår nyheder’ er 19 procent, hvorimod det for eksempel i Storbritannien og USA er henholdsvis 41 og 38 procent.

Ifølge Mads Brandstrup, adm. direktør i Danske Medier, er det gode nyheder, og direktøren mener, at tallene om nyhedstræthed er mere nuancerede, end de tit fremstilles som.

”Det er ofte meget sort/hvidt, når tal om danskernes fravælgelse af nyheder hives frem i den offentlige debat. Den nye undersøgelse viser, at Danmark sammenlignet med andre lande, er det land, hvor færrest aktivt fravælger nyheder. Det er godt nyt i en verden præget af mange store udfordringer og konflikter, der både kan tynge humøret og lysten til at holde sig opdateret,” siger Mads Brandstrup

”Samtidig er det vigtigt at huske på, at blot fordi man fravælger nogle nyheder, kan det sagtens betyde, at man aktivt tilvælger andre. Vi ved for eksempel, at nyheder om krig er et emne, som flere undgår. Det udelukker dog ikke, at man i stedet aktivt opsøger andre nyheder om f.eks. politik, kultur eller særlige interesseområder. Vi ved også, at 85 procent af danskerne dagligt er i kontakt med nyheder,” påpeger Mads Brandstrup.

Graf: Danskernes brug af nyhedsmedier 2023, RUC

Danskernes bekymring om personaliserede nyheder er et demokratisk sundhedstegn

Rapporten fra RUC fokuserer også på danskernes holdning til personaliserede nyheder. Her viser tallene, at lidt mere end halvdelen af danskerne udtrykker bekymring for, at personligt tilpassede nyheder kan medføre, at de går glip af udfordrende meninger.

Dette anser Mads Brandstrup for at være et sundt tegn. Det viser nemlig, at danske mediebrugere forholder sig nysgerrigt og kritisk til verden omkring dem og også til den digitale udvikling, og hvordan den påvirker vores måde at få nyheder på.

”Fra et demokratisk perspektiv viser de her tal, at danskerne er oplyste og forholder sig kritisk til nyhedsindhold. Det fortæller os, at danskerne er bekymrede for ekkokamre, hvis personalisering af nyheder gør, at man går glip af andre nyheder. Dermed giver de udtryk for, at de gerne vil oplyses bredt og gerne vil læse, se eller høre om holdninger, der ikke stemmer overens med deres egne for at få udfordret deres verdensbillede,” siger Mads Brandstrup.

”Samtidig viser tallene, at medierne skal være opmærksom på netop personalisering af nyheder. Med en hastig digital udvikling, hvor nu også kunstig intelligens får en større rolle i journalistikken, skal medierne være bevidste om transparens overfor deres brugere. Det kan for eksempelvis betyde, at medier skal arbejde aktivt med at give brugerne indblik i, hvorfor de får de nyheder, de gør og give brugerne mulighed for selv at give feedback i forhold til personalisering af indhold," afslutter Mads Brandstrup.

Graf: Danskernes brug af nyhedsmedier 2023, RUC

Kontakt:

Nanna Nim Christensen
Kommunikations – og eventkonsulent
nnc@danskemedier.dk
+ 45 92 82 27 67

 

Læs også

Sådan vindes kampen for troværdig informa­tion

Med historisk mange valg over hele verden og en stigning i des- og misinformation, befinder frie samfund og publicistiske medier sig i en brydningstid. Vi kan ikke tage troværdig information for givet. Vi skal aktivt kæmpe for den – for demokratiets skyld.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev