DR er i dag udkommet med deres årlige rapport om medieudviklingen i Danmark. Rapporten, der primært belyser udviklingen i danskernes digitale medieforbrug, ser i år på bl.a. danskernes tidsforbrug af nyheder.
Her fremgår det, at personer mellem 18 og 39 år i gennemsnit bruger 1 time og 18 minutter dagligt på at forbruge nyheder på tværs af platforme. For personer mellem 40 og 60 år er det hele 2 timer og 2 minutter.
”Undersøgelsen viser, at danskernes efterspørgsel efter nyheder er stor. Det stemmer fint overens med analyser, som Danske Medier har lavet, der viser at unge mellem 18-29 bruger næsten en halv time hver dag på at læse nyheder på mobilen, hvilket er tre gange så meget som den gennemsnitlige dansker. Desuden er det opløftende at læse, at de unge i alt forbruger mere end en times nyheder om dagen. Det er aldeles positivt, specielt hvis der er tale om kvalitetsjournalistik direkte fra de danske medieplatforme”, siger Marianne Bugge Zederkof, direktør i Danske Medier.
Du kan hente hele rapporten Medieudviklingen 2018 her.