Pressemeddelelse
Danske Medier og Dansk Annoncørforening præsenterer 19. januar en ny undersøgelse, der afdækker både CMO’er og befolkningens syn på transparens, tillid og kontrol i forhold til medier og platforme.
En dugfrisk analyse kaster lys på, hvordan danskerne såvel som en række toneangivende marketingsansvarlige ser på annoncering og annoncer. Undersøgelsen er gennemført af Megafon og bestilt i et samarbejde mellem Dansk Annoncørforening og Danske Medier.
Specifikt fokuserer undersøgelsen på de to gruppers syn på en række parametre i forbindelse med annoncering i henholdsvis danske medier og internationale platforme såsom relevans og troværdighed. Derudover belyser analysen danskernes holdning til at betale for indhold gennem abonnement eller via reklamefinansiering, ligesom den afdækker danskernes tillid til de forskellige annonceplatformes datahåndtering i forhold til forbrugerdata og deres tanker om deres egen og samfundets økonomi de kommende år.
De marketingsansvarlige (CMO’er) er blevet spurgt til, hvordan deres annoncekroner er blevet brugt i 2023 og deres forventninger til 2024 fordelt på de forskellige annonceringsplatforme, herunder om de forventer, at deres budgetter vil vokse eller skrumpe i 2024.
Herudover er de blevet spurgt til deres vurdering af vigtigheden af f.eks. pris, dokumentation, dataetik, brand safety, klimaaftryk og transparens samt til hvilke annonceringsplatforme, de synes klarer sig bedst indenfor de forskellige emner. Endeligt har de svaret på, hvad de mener bliver vigtigt for annoncering de kommende år og deres forventninger til udviklingen af økonomien og markedet.
Undersøgelsen er unik, da den både rummer et befolkningsperspektiv fra en kvantitativ undersøgelse med over 1.000 danske deltagere, samt en grundig analyse fra en række af Danmarks toneangivende marketingsansvarlige, som har deltaget i spørgeskemaundersøgelsen.
”2024 er skudt i gang, og det giver derfor rigtig god mening at tage temperaturen på brugen af medier og platforme i forhold til annoncering. Undersøgelsen vil både give et indblik i den aktuelle holdning til og anvendelse af danske medier i forhold til internationale techplatforme og forventninger og syn på økonomien og budgetter for indeværende år. Jeg glæder mig til, at vi kan dele resultaterne på vores konference 19. januar,” fortæller Marianne Bugge Zederkof, konst. adm. direktør i Danske Medier, om undersøgelsen.
Kontakt:
Dennis Christensen
Analysechef
dch@danskemedier.dk
M: +45 44 14 47 60