Pressemeddelse
Nye tal om lydmediernes samlede annonceomsætning vidner om radio og podcasts popularitet, særligt blandt de danske unge.
Danske Mediers årlige indsamling af reklameomsætning for lydmedier viser, at radiomediet holder en stabil omsætning i et udfordret og foranderligt marked præget af blandt andet stigende forbrugerpriser og stor konkurrence fra tech- og streaminggiganter. Radiomediet er dermed et af de få traditionelle medier, der fastholder en positiv fremgang.
Samtidig fortsætter omsætningen for podcast med at stige. Konkret er omsætningen i Danmark næsten fordoblet fra 2021 til 2022, hvor den nåede 45 mio. kr. i 2022.
Direktør i Danske Medier Research Marianne Bugge Zederkof mener, at de positive tal hænger sammen med, at lydmediet har stort potentiale og kan noget helt særligt som platform, når det handler om at nå danskerne og især de unge i en travl hverdag:
”Vi ser en stigende interesse fra forbrugerne og et eksplosivt udbud af kvalitetspodcasts. Radio er fortsat til stede i stort set alle danskeres hverdag, og er det største traditionelle medie målt på ugentlig dækning blandt børn og unge mellem 12-29 år. Lydmedier gør det generelt let og belejligt at blive underholdt og oplyst om samfundet, mens man laver andre ting som f.eks. transport, indkøb eller træning. Podcastmediet er den helt store nyhed. Det er et medie, der stormer frem hos de unge. 2022 blev året, hvor podcast overhalede TV som det næststørste medie for unge. Det er derfor kun naturligt, at pengene også flytter med.”
Kilde: Danske Medier Research
Kilde: Gallup Lokalradioindeks, Gallup Radiometer, Nielsen Seerundersøgelsen
Kontakt:
Kommerciel direktør
Marianne Bugge Zederkof
mbz@danskemedier.dk
Pressekonsulent
Josefine Anker
joa@danskemedier.dk