1-1-o9otz529dbvt3pbmpbafsqpe5lxjqcytae9zn9ug4k-ppc086e6qaq8za281pez22qnuf5qxkfa9v3z1mfl0k
 

Danske Medier om ny postlov: Regeringen må løse momsproblematik, der vil ramme medier og Foreningsdanmark

Pressemeddelelse

Folketinget har i dag vedtaget en ny postlov. Desværre mangler regeringen fortsat at løse en udfordring i loven, lyder det fra Danske Medier, der opfordrer regeringen til at svare på, hvordan den vil løse momsproblematikken, der vil ramme medier og Foreningsdanmark fra årsskiftet.

I dag har Folketinget vedtaget regeringens forslag til en ny postlov, der træder i kraft 1. januar 2024. Danske Medier har tidligere understreget behovet for en opdatering af postloven, der kan sikre mere fair konkurrence på distributionsmarkedet. Samtidig har foreningen gjort opmærksom på, at der med loven opstår en udfordring for en række foreningsblade og magasiner. Udfordringen består i, at mange foreninger og organisationer ikke er momsregistrerede. Derfor kan de ikke modregne den nye moms på distribution med PostNord, der følger af afskaffelsen af befordringspligten.

Nu er loven vedtaget, men tilbage står dog fortsat det uløste spørgsmål om magasindistribution. Konkret betyder det, at magasiner fra organisationer, der ikke kan modregne moms og som omdeles af PostNord, står over for potentiel ekstra momsregning på 25 procent på distributionen allerede næste år.

Danske Medier har tidligere gjort transportordførerne opmærksomme på problemet og har senest sammen med en lang række organisationer sendt et brev til kulturministeren og kulturordførerne med appel om at løse udfordringen hurtigst muligt.
Da regeringen ikke ville løse problemet i forbindelse med postloven, appelleres der i brevet til kulturordførerne til, at der findes en løsning i regi af Kulturministeriet, der varetager mediestøtteordningerne i Danmark.

Marianne Bugge Zederkof, konstitueret adm. direktør i Danske Medier, roser regeringen for at have fået en ny postlov stemt igennem. I samme ombæring opfordrer direktøren regeringen til snarest muligt komme med en afklaring på det fortsatte problem om moms, der vil ramme mange medier og Foreningsdanmark hårdt fra januar 2024.

”Det er rigtig positivt, at regeringen sammen med et meget stort flertal i Folketinget endelig har fået vedtaget en ny postlov. Det er godt for medierne, virksomhederne og danskerne, når der er fair konkurrence på distributionsmarkedet,” siger Marianne Bugge Zederkof.

”Men det er afgørende, at regeringen må give en klar melding på, om man agter at løse momsproblematikken, som vi sammen med en række store organisationer, har gjort regeringen opmærksom på. Det er ikke blot Danske Mediers medlemmer, der bliver ramt, hvis ikke, regeringen finder en løsning – det er en meget stor gruppe af faglige-, civile og patientorganisationer, som udgør en vigtig del af Foreningsdanmark. Derfor har vi også gjort kulturordførerne og kulturministeren opmærksom på problemstillingen, ligesom vi har bidraget med konkrete løsningsforslag. Men det er ikke meget, vi har hørt den anden vej, så vi forventer en meget snarlig udmelding, så foreningsbladene kan få et tiltrængt overblik over deres økonomi.”

Kontakt:

Josefine Anker
Presse- og kommunikationskonsulent
joa@danskemedier.dk
+ 45 61 77 08 43

 

Læs også

Lokale medier diskuterede balancerne i en ny medievirkelighed

Med inspiration fra hele Norden diskuterede deltagere og oplægsholdere på Lokale Mediers Efterårskonference, hvordan branchen skal forholde sig til de allerstørste spørgsmål lige nu. Bliv klogere på de nyeste tanker om AI, brugerinddragelse og ledelse. 

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev