dm_nyt
 

Markant portostigning på uddeling af dagblade og magasiner

PostNord har netop meldt deres priser ud for distribution af dagblade og magasiner i 2020.

Dagbladenes omkostninger til distribution via PostNord vil stige. Taksterne i 2019 for for omdeling af et dagblad uden for byerne er i 2019 kr. 19,00 (9,00 + landtakst 10,00).

I 2020 vil distribution af et dagblad uden for byerne koste 21,00 kr. (9,50 + landtakst 11,50). Det er en stigning på over 10 procent og altså en stigning væsentlig over inflationen. For distribution i byen stiger priserne til 9,5 kr. pr stk., hvilket svarer til en stigning på over 5 procent.

Distributionsomkostningerne for magasiner stiger også, men ifølge PostNord kun mellem 10 og 15 øre pr. forsendelse for de flestes vedkommende. Dog skal udgivere med lav gramvægt være opmærksom på, at betaling for minimumsvægt er hævet fra 50 til 60 gram, hvilket betyder et yderligere tillæg på 13,5 øre pr. stk. i forhold til 2019 – altså en samlet stigning på ca. 23,5 øre.  

I Danske Medier er viceadm. direktør Thomas Rønnow overrasket over de nye prisstigninger.

”Vi ser desværre, at PostNord på ny lader prisen på distribution af dagblade og magasiner stige langt ud over det niveau, som inflationen tilsiger. Det er åbenbart, at PostNord ikke ønsker at varetage distributionen af disse produkter, på trods af at de har befordringspligten.”

“De høje priser er samtidig et demokratisk problem, idet PostNords høje priser gør det prohibitivt dyrt for de private mediehuse at sende dagblade ud til abonnenterne på landet. Mediehusene er nemlig forpligtet til at levere dagbladene i hele landet på ens vilkår i henhold til mediestøtteloven.”

Vi ser desværre, at PostNord på ny lader prisen på distribution af dagblade og magasiner stige langt ud over det niveau, som inflationen tilsiger. Det er åbenbart, at PostNord ikke ønsker at varetage distributionen af disse produkter, på trods af at de har befordringspligten.

viceadm. direktør Danske Medier, Thomas Rønnow Tweet

Mest læste

Læs også

Danske Medier udtaler: Behov for regulering af techgiganter

I Danske Medier synes vi det er positivt, Justitsminister Nick Hækkerup (S) har meldt ud, at man fra regeringens side vil kigge på regulering af sociale medier. De store digitale platforme har vokset sig så store og omspændende, at der er tale om en kritisk infrastruktur, der er koncentreret omkring få store aktører. Desværre er det uigennemskueligt for forbrugere, myndigheder og virksomheder, hvordan disse platforme reelt fungerer, hvilket kan og bliver udnyttet.

Oplæg om den administrative håndtering af den nye ferielov

Volder samspillet mellem eIndkomst, Feriepengeinfo og FerieKonto problemer hos jer? Og er I heller ikke helt skarpe på, hvordan I skal forholde jer til de indefrosne feriemidler i overgangsperioden fra gammel til ny ferieordning? Så få svarene her.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)