dm_nyt
 

Markant portostigning på uddeling af dagblade og magasiner

PostNord har netop meldt deres priser ud for distribution af dagblade og magasiner i 2020.

Dagbladenes omkostninger til distribution via PostNord vil stige. Taksterne i 2019 for for omdeling af et dagblad uden for byerne er i 2019 kr. 19,00 (9,00 + landtakst 10,00).

I 2020 vil distribution af et dagblad uden for byerne koste 21,00 kr. (9,50 + landtakst 11,50). Det er en stigning på over 10 procent og altså en stigning væsentlig over inflationen. For distribution i byen stiger priserne til 9,5 kr. pr stk., hvilket svarer til en stigning på over 5 procent.

Distributionsomkostningerne for magasiner stiger også, men ifølge PostNord kun mellem 10 og 15 øre pr. forsendelse for de flestes vedkommende. Dog skal udgivere med lav gramvægt være opmærksom på, at betaling for minimumsvægt er hævet fra 50 til 60 gram, hvilket betyder et yderligere tillæg på 13,5 øre pr. stk. i forhold til 2019 – altså en samlet stigning på ca. 23,5 øre.  

I Danske Medier er viceadm. direktør Thomas Rønnow overrasket over de nye prisstigninger.

”Vi ser desværre, at PostNord på ny lader prisen på distribution af dagblade og magasiner stige langt ud over det niveau, som inflationen tilsiger. Det er åbenbart, at PostNord ikke ønsker at varetage distributionen af disse produkter, på trods af at de har befordringspligten.”

“De høje priser er samtidig et demokratisk problem, idet PostNords høje priser gør det prohibitivt dyrt for de private mediehuse at sende dagblade ud til abonnenterne på landet. Mediehusene er nemlig forpligtet til at levere dagbladene i hele landet på ens vilkår i henhold til mediestøtteloven.”

Vi ser desværre, at PostNord på ny lader prisen på distribution af dagblade og magasiner stige langt ud over det niveau, som inflationen tilsiger. Det er åbenbart, at PostNord ikke ønsker at varetage distributionen af disse produkter, på trods af at de har befordringspligten.

viceadm. direktør Danske Medier, Thomas Rønnow Tweet

Læs også

Danske Medier lancerer ny undersøgelse om unges nyhedsvaner på årets Folkemøde

På Folkemødet præsenterede Danske Medier i dag en ny undersøgelse lavet i samarbejde med Kantar Gallup om danske unges nyhedsvaner og brug af sociale medier. Med en paneldebat blev der stillet skarpt på vigtige spørgsmål om de unge som fremtidens mediebrugere, og hvordan vi klæder dem på til at forholde sig kritisk i et digitalt nyhedsunivers.

Pressemeddelelse: Ny fælles dansk handlingsplan for journalisters sikkerhed

Journalister skal trygt kunne arbejde uden at blive truet eller udsat for chikane. Derfor er Dansk Journalistforbund, Danske Medier, International Media Support, UNESCO Danmark, Justitsministeriet og Kulturministeriet blevet enige om en ny fælles dansk handlingsplan for sikkerhed for journalister, som bl.a. vil styrke indberetning af sager og monitorering af overgreb.

Nu åbnes for indstillinger til PrixAudio 2022

28. oktober løber PrixAudio af stablen og afholdes igen på Axelborg i København. Inden sidste års event relanceredes konkurrencen og omdøbtes fra PrixRadio til PrixAudio, så konkurrencen fremover kunne sætte fokus på og inkludere alle former for lyd. Radio, on-demand, lydbøger, fortællinger og podcasts.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev