dm_nyt
 

Markant portostigning på uddeling af dagblade og magasiner

PostNord har netop meldt deres priser ud for distribution af dagblade og magasiner i 2020.

Dagbladenes omkostninger til distribution via PostNord vil stige. Taksterne i 2019 for for omdeling af et dagblad uden for byerne er i 2019 kr. 19,00 (9,00 + landtakst 10,00).

I 2020 vil distribution af et dagblad uden for byerne koste 21,00 kr. (9,50 + landtakst 11,50). Det er en stigning på over 10 procent og altså en stigning væsentlig over inflationen. For distribution i byen stiger priserne til 9,5 kr. pr stk., hvilket svarer til en stigning på over 5 procent.

Distributionsomkostningerne for magasiner stiger også, men ifølge PostNord kun mellem 10 og 15 øre pr. forsendelse for de flestes vedkommende. Dog skal udgivere med lav gramvægt være opmærksom på, at betaling for minimumsvægt er hævet fra 50 til 60 gram, hvilket betyder et yderligere tillæg på 13,5 øre pr. stk. i forhold til 2019 – altså en samlet stigning på ca. 23,5 øre.  

I Danske Medier er viceadm. direktør Thomas Rønnow overrasket over de nye prisstigninger.

”Vi ser desværre, at PostNord på ny lader prisen på distribution af dagblade og magasiner stige langt ud over det niveau, som inflationen tilsiger. Det er åbenbart, at PostNord ikke ønsker at varetage distributionen af disse produkter, på trods af at de har befordringspligten.”

“De høje priser er samtidig et demokratisk problem, idet PostNords høje priser gør det prohibitivt dyrt for de private mediehuse at sende dagblade ud til abonnenterne på landet. Mediehusene er nemlig forpligtet til at levere dagbladene i hele landet på ens vilkår i henhold til mediestøtteloven.”

Vi ser desværre, at PostNord på ny lader prisen på distribution af dagblade og magasiner stige langt ud over det niveau, som inflationen tilsiger. Det er åbenbart, at PostNord ikke ønsker at varetage distributionen af disse produkter, på trods af at de har befordringspligten.

viceadm. direktør Danske Medier, Thomas Rønnow Tweet

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev