dm_nyt
 

Markant portostigning på uddeling af dagblade og magasiner

PostNord har netop meldt deres priser ud for distribution af dagblade og magasiner i 2020.

Dagbladenes omkostninger til distribution via PostNord vil stige. Taksterne i 2019 for for omdeling af et dagblad uden for byerne er i 2019 kr. 19,00 (9,00 + landtakst 10,00).

I 2020 vil distribution af et dagblad uden for byerne koste 21,00 kr. (9,50 + landtakst 11,50). Det er en stigning på over 10 procent og altså en stigning væsentlig over inflationen. For distribution i byen stiger priserne til 9,5 kr. pr stk., hvilket svarer til en stigning på over 5 procent.

Distributionsomkostningerne for magasiner stiger også, men ifølge PostNord kun mellem 10 og 15 øre pr. forsendelse for de flestes vedkommende. Dog skal udgivere med lav gramvægt være opmærksom på, at betaling for minimumsvægt er hævet fra 50 til 60 gram, hvilket betyder et yderligere tillæg på 13,5 øre pr. stk. i forhold til 2019 – altså en samlet stigning på ca. 23,5 øre.  

I Danske Medier er viceadm. direktør Thomas Rønnow overrasket over de nye prisstigninger.

”Vi ser desværre, at PostNord på ny lader prisen på distribution af dagblade og magasiner stige langt ud over det niveau, som inflationen tilsiger. Det er åbenbart, at PostNord ikke ønsker at varetage distributionen af disse produkter, på trods af at de har befordringspligten.”

“De høje priser er samtidig et demokratisk problem, idet PostNords høje priser gør det prohibitivt dyrt for de private mediehuse at sende dagblade ud til abonnenterne på landet. Mediehusene er nemlig forpligtet til at levere dagbladene i hele landet på ens vilkår i henhold til mediestøtteloven.”

Vi ser desværre, at PostNord på ny lader prisen på distribution af dagblade og magasiner stige langt ud over det niveau, som inflationen tilsiger. Det er åbenbart, at PostNord ikke ønsker at varetage distributionen af disse produkter, på trods af at de har befordringspligten.

viceadm. direktør Danske Medier, Thomas Rønnow Tweet

Læs også

Positivt, at danskerne søger mod traditionelle medier i en brydningstid

Tilliden til de traditionelle nyhedsmedier er steget markant i det seneste år og er nu på det højeste i fem år. 59% af alle danskerne har således en generel tillid til nyhedsmediernes dækning, når det kommer til troværdig information og fairness. Det viser den nyeste udgave af rapporten Danskernes brug af Nyhedsmedier 2021 (RUC), der hvert år undersøger danskernes nyhedsvaner.

Danske Medier: Ny EU-afgørelse fjerner sidste forhindring for ligestilling mellem medier

Hvis man vil sikre dansk journalistik og kvalitetsindhold i en tid, hvor techgiganterne presser danske medier og indholdsproducenter, er det ikke holdbart, at man fortsætter med at beskatte dansk journalistik og indhold. Det mener Danske Mediers adm. direktør Mads Brandstrup, som ser fjernelsen af lønsumsafgiften som et vigtigt politisk valg, der bør træffes netop nu.

Sådan klarer specialmedierne sig ”efter” coronakrisen

Selvom vi med 3. kvartal samlet set ser en markant fremgang i annonceomsætningen, er der store forskelle mellem brancherne. ’Detailhandel, auto og hotel’ er meget naturligt fortsat coronapåvirket og ligger 6 procent under 2020, som ellers også var massivt coronaramt.

Danske Medier: DR’s licensoverskud bør bruges til at sikre lokale og regionale medier

På dagen, hvor en bred kreds af aktører fra den danske mediebranche er samlet til stormøde i Kulturministeriet forud for de længe ventede medieforhandlinger, kommer Danske Medier med en opfordring til politikerne om at finde finansieringen til tiltag, som kan sikre eksistensen af lokale og regionale medier i hele landet. Foreningen mener, at finansieringen alternativt kan findes i de 221,5 mio. kroner, som ligger i overskydende licensmidler.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev