TT19_G0A5413 1
 

3 ud af 4 danskere ville savne den – alligevel glemmer politikerne kommercielle lokalradioer

Kommentar, konst. adm. direktør Marianne Bugge Zederkof

I regeringens nye udspil, ’Tættere på’, lægges der op til at implementere den såkaldte ugeavispulje, som blev aftalt af de borgerlige partier som en del af medieforliget 2018, men aldrig er blevet implementeret.

Den idé er hentet direkte fra Danske Mediers medieudspil, og det er naturligvis tyveri af den slags, som vækker glæde i en interesseorganisation. Desværre har regeringen omvendt ikke haft blik for den betydning, som de lokale radiostationer har i netop mindre byer. Dem, som det ellers er meningen, at udspillet skal løfte.

Således lægger regeringen op til, at uddannelsesinstitutionerne skal skære i deres markedsføringsbudgetter, og det vil ramme de lokale radioer, som uddannelserne i stor stil bruger til at oplyse de unge om deres uddannelsesmuligheder. Det vil skade de unges muligheder for at træffe et oplyst uddannelsesvalg – og det vil skade lokalradioerne, som mister vigtige annonceindtægter.

Det er ekstra ærgerligt, fordi de lokale kommercielle radiostationer, ifølge RUC-rapporten ’Danskernes brug af nyhedsmedier 2020’, er nogle af de redaktionelle medier, som er allerbedst til at nå ud til unge mennesker med nyheder om samfundsforhold – og helt overordnet er vigtige for den lokale identitet. Fx ville hele 83 procent af nordjyderne savne deres lokale radio, mens landsgennemsnittet ligger på 74 procent.

Hos Danske Medier har vi stor sympati for regeringens ønsker om at sikre sammenhængskraften i Danmark. Derfor er det ærgerligt, hvis regeringen glemmer det samlede billede, når det kommer til de medier, som netop er så vigtige for det lokale demokrati og samfundsliv. Det gælder lokale og regionale dagblade og ugeaviser – og det gælder lokale radioer.

Samtidig vil vi også opfordre regeringen til at huske de lokale kommercielle radiostationer, når den forhåbentlig snart får sat gang i medieforhandlingerne. Her mener Danske Medier, at lokale kommercielle radiostationer på linje med andre medier skal kunne søge om redaktionel produktionsstøtte fra public service-puljen.

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev