TT19_G0A5413 1
 

3 ud af 4 danskere ville savne den – alligevel glemmer politikerne kommercielle lokalradioer

Kommentar, konst. adm. direktør Marianne Bugge Zederkof

I regeringens nye udspil, ’Tættere på’, lægges der op til at implementere den såkaldte ugeavispulje, som blev aftalt af de borgerlige partier som en del af medieforliget 2018, men aldrig er blevet implementeret.

Den idé er hentet direkte fra Danske Mediers medieudspil, og det er naturligvis tyveri af den slags, som vækker glæde i en interesseorganisation. Desværre har regeringen omvendt ikke haft blik for den betydning, som de lokale radiostationer har i netop mindre byer. Dem, som det ellers er meningen, at udspillet skal løfte.

Således lægger regeringen op til, at uddannelsesinstitutionerne skal skære i deres markedsføringsbudgetter, og det vil ramme de lokale radioer, som uddannelserne i stor stil bruger til at oplyse de unge om deres uddannelsesmuligheder. Det vil skade de unges muligheder for at træffe et oplyst uddannelsesvalg – og det vil skade lokalradioerne, som mister vigtige annonceindtægter.

Det er ekstra ærgerligt, fordi de lokale kommercielle radiostationer, ifølge RUC-rapporten ’Danskernes brug af nyhedsmedier 2020’, er nogle af de redaktionelle medier, som er allerbedst til at nå ud til unge mennesker med nyheder om samfundsforhold – og helt overordnet er vigtige for den lokale identitet. Fx ville hele 83 procent af nordjyderne savne deres lokale radio, mens landsgennemsnittet ligger på 74 procent.

Hos Danske Medier har vi stor sympati for regeringens ønsker om at sikre sammenhængskraften i Danmark. Derfor er det ærgerligt, hvis regeringen glemmer det samlede billede, når det kommer til de medier, som netop er så vigtige for det lokale demokrati og samfundsliv. Det gælder lokale og regionale dagblade og ugeaviser – og det gælder lokale radioer.

Samtidig vil vi også opfordre regeringen til at huske de lokale kommercielle radiostationer, når den forhåbentlig snart får sat gang i medieforhandlingerne. Her mener Danske Medier, at lokale kommercielle radiostationer på linje med andre medier skal kunne søge om redaktionel produktionsstøtte fra public service-puljen.

Læs også

Danske Medier lancerer ny undersøgelse om unges nyhedsvaner på årets Folkemøde

På Folkemødet præsenterede Danske Medier i dag en ny undersøgelse lavet i samarbejde med Kantar Gallup om danske unges nyhedsvaner og brug af sociale medier. Med en paneldebat blev der stillet skarpt på vigtige spørgsmål om de unge som fremtidens mediebrugere, og hvordan vi klæder dem på til at forholde sig kritisk i et digitalt nyhedsunivers.

Pressemeddelelse: Ny fælles dansk handlingsplan for journalisters sikkerhed

Journalister skal trygt kunne arbejde uden at blive truet eller udsat for chikane. Derfor er Dansk Journalistforbund, Danske Medier, International Media Support, UNESCO Danmark, Justitsministeriet og Kulturministeriet blevet enige om en ny fælles dansk handlingsplan for sikkerhed for journalister, som bl.a. vil styrke indberetning af sager og monitorering af overgreb.

Nu åbnes for indstillinger til PrixAudio 2022

28. oktober løber PrixAudio af stablen og afholdes igen på Axelborg i København. Inden sidste års event relanceredes konkurrencen og omdøbtes fra PrixRadio til PrixAudio, så konkurrencen fremover kunne sætte fokus på og inkludere alle former for lyd. Radio, on-demand, lydbøger, fortællinger og podcasts.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev