_BOS4878
 

Årets Avisside kåret: Guld til Ekstra Bladet for årets feautureside

11 indstillinger fra 7 medier har de seneste dage fået overleveret hædrende omtale, sølv og guld i forbindelse med Danske Mediers årlige kåring af Årets Avisside. Tildelingen af hæder, sølv og guld fordeler sig på kategorierne Årets sektionsforside, Årets temaforside: Vejret og klimaet, Åben klasse, Årets featureside og Årets forside.

Fyens Stiftstidende og Ekstra Bladet er i år blevet tildelt guld i konkurrencen Årets Avisside.

Fyens Stiftstidende fik før pinse overrakt guld-diplom for Årets forside på redaktionen i Odense, mens Ekstra Bladet tirsdag blev overrakt guld og motivation for featuresiden ”Hvert tiende minut dør et barn i Yemen”. En forside der, ifølge juryen, er løst fantastisk:

”Når man ser Rasmus Flindt Pedersens fantastiske billede fra Yemen, gribes man umiddelbart af Ralahs lillebitte hånd, og føres lynhurtigt hen til rubrikken og tilbage til Ralahs ansigt og ned til billedteksten. Billedkompositionen respekteres af rubrikken, der understøtter fotofortællingen, og konstruerer en fin diagonal. Rubrik og billedtekst er uden tvivl blevet forsøgt placeret mange forskellige steder, før man har besluttet sig. Tid er en vigtig faktor, når man arbejder med historier af den her slags. Der er tydeligvis brugt tid og kræfter på at få den fortalt rigtigt, nærværende og så enkelt som muligt. En umulig opgave. Men løst fantastisk.”

 

I kategorien Årets temaforside: Vejret og klimaet har juryen tildelt Politiken og Weekendavisen henholdsvis hædrende omtale for “Nu flytter Danskerne sig” og sølv for historierne “Hvem skal løse klimakrisen?” og “Elementernes rasen”.

I den Åbne klasse er Politiken blevet tildelt hædrende omtale for “De afviste børn på kasernen” og “Er sorte lige så meget mennesker som hvide?”. JydskeVestkysten er tildelt hædrende omtale for “Astrids liv er også et liv”. 

Foruden guldet til Ekstra Bladet for Årets featureside, er der i kategorien også tildelt hædrende omtale til Jyllands-Posten for “Overvægt i tal” og Nordjyske for “Portræt af et maraton”. 

I alt har juryen i år tildelt seks hædrende omtaler, tre sølv og to guld fordelt på kategorierne Årets sektionsforside, Årets temaforside: Vejret og klimaet, Åben klasse, Årets featureside og Årets forside.

Få overblik over de tildelte priser og læs alle juryens begrundelser for tildelingen af hædrende omtale, sølv og guld i konkurrencen Årets Avisside her (åbner som PDF).

Juryen består af: Marianne Bahl, Børsen, Lea Korsgaard, Zetland og Henrik Birkvig, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Grundet praktiske omstændigheder har Danske Medier i år uddelt henholdsvis guld, sølv og hædrende omtale i konkurrencen på de nominerede mediers egne lokationer og redaktioner.

Ekstra Bladet blev tirsdag tildelt guld i kategorien Årets featureside for denne forside af: Lisbeth Hvidt, Lars Bach, Susanne Finderup & Rasmus Flindt Pedersen

Mest læste

Læs også

Praktikantvejlederkurser i marts og maj

Det kræver mere end blot at kunne sit fag at være en god praktikantvejleder i dag. Derfor har Danske Medier og Dansk Journalistforbund i fællesskab udviklet et kursus for praktikantvejledere i mediebranchen.

Digitalt startup-ikon giver gode råde til danske redaktører

Spørgelysten blandt publikum var stor, da Mette Lykke optrådte som en af hovedtalerne i Odense på Redaktørernes Dag 2019. Hendes position som CEO for Too Good To Go og tidligere Endomondo, triggede publikum til at stille flere spørgsmål, end Berlingskes Mette Østergaard som moderator kunne nå at formidle videre på scenen. Som opfølgning på den ellers timelange session, kommer her Mette Lykkes skriftlige svar på de ubesvarede spørgsmål redaktørerne stillede i konferencens digitale Q&A-redskab.

Danske Medier udtaler: Behov for regulering af techgiganter

I Danske Medier synes vi det er positivt, Justitsminister Nick Hækkerup (S) har meldt ud, at man fra regeringens side vil kigge på regulering af sociale medier. De store digitale platforme har vokset sig så store og omspændende, at der er tale om en kritisk infrastruktur, der er koncentreret omkring få store aktører. Desværre er det uigennemskueligt for forbrugere, myndigheder og virksomheder, hvordan disse platforme reelt fungerer, hvilket kan og bliver udnyttet.

Årets Programmatic konference bliver spektakulær

Man kunne sagtens forvente dystre toner fra en konference dedikeret til målrettet annoncering, i takt med at Apple, Mozilla og Google m.fl. udfaser det teknologiske fundament for 3.parts cookies kombineret med at lovregulering udfordrer tracking-muligheder. Men den digitale annoncebranche er ukuelig i sin innovation og tilgang til at udvikle nye modeller til optimering af kommercielle budskaber. Derfor er der lagt op til en højst spektakulær udgave af Programmatic, der løber af staben for sjette år i træk den 28 november.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)