årsberetning

Pressenævnets årsberetning for 2018: Markant fald i antallet af sager, hvor dagspressen får kritik

Der er sket et markant fald i antallet af sager, hvor dagspressen overtræder reglerne for god presseskik. Det skriver Pressenævnet på deres hjemmeside mandag.

Af Pressenævnets årsberetning for 2018 fremgår, at danske dagblade og radio-tv stationer sidste år kun fik kritik i 14 sager. Det er mere end en halvering i forhold til året før – og det laveste antal kendelser med kritik fra Pressenævnet i mere end 20 år.

Kritikken er fordelt mellem 9 dagblade og TV 2, der får kritik i en enkelt sag. DR undgår helt kritik i 2018.

Formand for Pressenævnet, højesteretsdommer Hanne Schmidt glæder sig over udviklingen:

“Vi kan naturligvis ikke ud fra et enkelt år uddrage en konklusion, men det er mit indtryk, at vores opgørelse for 2018 afspejler et stort fokus på etikken i den danske dagspresse.”

En række magasiner og ugeblade er også omfattet af Pressenævnets opgørelse, og her er der i 2018 givet kritik 16 gange. Et enkelt magasin tegner sig for kritik i 7 sager.

Pressenævnet oplever, at pressenævnssagerne bliver stadig mere omfattende og komplicerede, fordi den enkelte historie udkommer på flere platforme. Det afspejler sig i en væsentligt længere sagsbehandlingstid. Samtidig har Pressenævnet i 2018 været påvirket af personalemæssige forhold, der har bidraget til den forlængede sagsbehandlingstid.

Beretningen kan i sin helhed læses under fanebladet Publikationer på pressenævnets hjemmeside: Årsberetning 2018

Mediernes del af ansvaret består i at sikre, at vi har kompetencerne til at gennemskue en verden, der er stadig mere påvirket af teknologi

I 1911 beskrev historikeren Kristian Erslev i “Historiens Teknik”, hvordan man med fotografiet og de levende billeder endelig havde fået et historisk vidne, der ikke kunne manipuleres. Der gik selvfølgelig ikke ret lang tid, før det blev meget tydeligt, at det ikke var tilfældet. Et tidligt eksempel er Stalins fjernelse af Trotsky fra billeder fra 1919.

• Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.