årsberetning

Pressenævnets årsberetning for 2018: Markant fald i antallet af sager, hvor dagspressen får kritik

Der er sket et markant fald i antallet af sager, hvor dagspressen overtræder reglerne for god presseskik. Det skriver Pressenævnet på deres hjemmeside mandag.

Af Pressenævnets årsberetning for 2018 fremgår, at danske dagblade og radio-tv stationer sidste år kun fik kritik i 14 sager. Det er mere end en halvering i forhold til året før – og det laveste antal kendelser med kritik fra Pressenævnet i mere end 20 år.

Kritikken er fordelt mellem 9 dagblade og TV 2, der får kritik i en enkelt sag. DR undgår helt kritik i 2018.

Formand for Pressenævnet, højesteretsdommer Hanne Schmidt glæder sig over udviklingen:

“Vi kan naturligvis ikke ud fra et enkelt år uddrage en konklusion, men det er mit indtryk, at vores opgørelse for 2018 afspejler et stort fokus på etikken i den danske dagspresse.”

En række magasiner og ugeblade er også omfattet af Pressenævnets opgørelse, og her er der i 2018 givet kritik 16 gange. Et enkelt magasin tegner sig for kritik i 7 sager.

Pressenævnet oplever, at pressenævnssagerne bliver stadig mere omfattende og komplicerede, fordi den enkelte historie udkommer på flere platforme. Det afspejler sig i en væsentligt længere sagsbehandlingstid. Samtidig har Pressenævnet i 2018 været påvirket af personalemæssige forhold, der har bidraget til den forlængede sagsbehandlingstid.

Beretningen kan i sin helhed læses under fanebladet Publikationer på pressenævnets hjemmeside: Årsberetning 2018

Møde mellem Danske Medier og kulturministeren

Formand for Danske Medier og adm. direktør i Jysk Fynske Medier Jesper Rosener samt adm. direktør i Danske Medier Louise Brincker mødes i morgen søndag 29. marts 2020 med kulturminister Joy Mogensen (S). Parterne skal drøfte mediernes udfordringer som konsekvens af coronakrisen og hvilke løsninger, der vil kunne tilgodese mediebranchen.

Danske Medier appellerer om midlertidig hjælpepakke for at sikre, at medierne ikke bukker under, mens de løfter den vigtigste oplysningsopgave i årtier

De danske medier er som mange andre brancher stærkt udfordrede af coronakrisen. For flere medier risikerer de faldende annonceindtægter at få dramatiske og permanente økonomiske konsekvenser. Derfor appellerer branchen til regeringen om en midlertidig hjælpepakke for at sikre, at medierne fortsat kan varetage deres opgave med at oplyse borgerne – både lokalt, regionalt og nationalt.

• Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.