doc77n68xufwt23rzvu981
 

Nyt medlem af Danske Mediers bestyrelse: Både regulering og nye forretningsmodeller bliver afgørende, hvis publicistiske medier skal fange danskernes opmærksomhed

Interview med Christoph Nørgaard, direktør for Altinget og Mandag Morgen, i anledning af sin indtræden i Danske Mediers bestyrelse.

”Først og fremmest glæder jeg mig til at sidde med ved bordet sammen med nogle af de dygtigste og mest erfarne i den danske medieindustri. Jeg vil gå ydmygt til opgaven og finde ud af, hvor jeg kan bidrage i bestyrelsen og ikke mindst, hvor medlemmerne har brug for hjælp.”

Christoph Nørgaard har erfaring med det, han kalder ”et konkurrencetungt marked”. Med andre ord har Christoph en baggrund inden for teleindustrien, hvor han i mere end 12 år har siddet i ledende stillinger i både Telia Danmark og TDC.

Når Christoph ser på mediebranchen i Danmark anno 2020, ser han derfor også en kampplads for opmærksomhed.

”Vi kæmper om læsernes tid og annoncørernes gunst. Og det er ikke kun mod hinanden, men i lige så høj grad mod større spillere som Netflix og Apple, vi kæmper. Tiden før smartphones og tablets, hvor de klassiske medier blot skulle publiceres for at ramme læserne, er væk for længst. I dag er aktiveringsdelen fuldstændig forandret, samtidig med vi skal udfylde en for samfundet utrolig vigtig publicistisk opgave som sikrer den demokratiske sammenhængskraft” siger Christoph, før han i rasende fart bevæger sig videre til spørgsmålet om regulering af markedet, som er afgørende for, hvilke forretningsmodeller medier kan forfølge.

Men er ’regulering’ ikke en lidt let måde at skubbe ansvaret for mediernes forretningsmodeller over på staten?

”Der opstår selvfølgelig nye forretningsmodeller, som mange medier allerede forfølger i dag. Men fx i forhold til de store teknologispillere er reguleringen fuldstændig afgørende for, om de ligger i åben krig med danske medier, eller om der kan etableres samarbejder, som kommer begge parter til gode. Reguleringen af mediestøtten og Copydan er ligeledes vigtige områder, især for de mindre private nichemedier.

I det hele taget ser Christoph Nørgaard et mediemarked, hvor der mere end nogensinde før er behov for samarbejder.

”Samarbejder og partnerskaber, hvor flere aktører går sammen om at skabe og distribuere journalistikken og produkterne rundt om, bliver vigtige, hvis danske medier skal kunne vinde kampen om opmærksomheden. Her ligger der også nogle muligheder for at skabe nogle bedre partnerskaber mellem offentlige og private medier, som vi på Altinget har gjort med DR og netop nu på Altinget Sommermøde med TV2 News”.

Men er det alt andet lige ikke nemmere at lave den slags partnerskaber for relativt små medier som Altinget og Mandag Morgen?

”Jeg vil gerne være en stærk stemme for de private nichemedier, men heldigvis er der jo også større medier, der indgår værdiskabende partnerskaber med hinanden. Og som forhåbentlig kommer til at gøre det endnu mere i fremtiden.

Hvis man ser overordnet på forretningsmodellerne, har jeg fra min tid i teleindustrien set eksempler på virkelig store aktører, der gik sammen for at sikre hele værdikæden. Medieindustrien og teleindustrien har også kørt et tæt parløb i mange år især på tv-markedet, siger Christoph.

Her til sidst – og fordi man i disse tider ikke kan lave et interview uden corona – hvad tænker du i forhold til coronakrisen? Kommer den til at betyde noget for forretningsmodellerne?

”Markedet kommer i store træk tilbage til det, det var med nogle forskydninger op og ned i de forskellige områder, men det skal ikke holde os fra at tænke i nogle nye forretningsmodeller. Skrøbeligheden hos private medier, den har coronakrisen vist. Covid-19 har været et paradoks på den måde, at vi har løst en vigtig publicistisk samfundsopgave med stigende trafik på alle platforme, og på den anden side har mærket opbremsningen på annoncemarkedet. Så coronakrisen er bestemt en anledning til at kigge på forretningsmodellerne der, hvor det er muligt.”

Mest læste

Læs også

Mediernes del af ansvaret består i at sikre, at vi har kompetencerne til at gennemskue en verden, der er stadig mere påvirket af teknologi

I 1911 beskrev historikeren Kristian Erslev i “Historiens Teknik”, hvordan man med fotografiet og de levende billeder endelig havde fået et historisk vidne, der ikke kunne manipuleres. Der gik selvfølgelig ikke ret lang tid, før det blev meget tydeligt, at det ikke var tilfældet. Et tidligt eksempel er Stalins fjernelse af Trotsky fra billeder fra 1919.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)