doc77n68xufwt23rzvu981
 

Nyt medlem af Danske Mediers bestyrelse: Både regulering og nye forretningsmodeller bliver afgørende, hvis publicistiske medier skal fange danskernes opmærksomhed

Interview med Christoph Nørgaard, direktør for Altinget og Mandag Morgen, i anledning af sin indtræden i Danske Mediers bestyrelse.

”Først og fremmest glæder jeg mig til at sidde med ved bordet sammen med nogle af de dygtigste og mest erfarne i den danske medieindustri. Jeg vil gå ydmygt til opgaven og finde ud af, hvor jeg kan bidrage i bestyrelsen og ikke mindst, hvor medlemmerne har brug for hjælp.”

Christoph Nørgaard har erfaring med det, han kalder ”et konkurrencetungt marked”. Med andre ord har Christoph en baggrund inden for teleindustrien, hvor han i mere end 12 år har siddet i ledende stillinger i både Telia Danmark og TDC.

Når Christoph ser på mediebranchen i Danmark anno 2020, ser han derfor også en kampplads for opmærksomhed.

”Vi kæmper om læsernes tid og annoncørernes gunst. Og det er ikke kun mod hinanden, men i lige så høj grad mod større spillere som Netflix og Apple, vi kæmper. Tiden før smartphones og tablets, hvor de klassiske medier blot skulle publiceres for at ramme læserne, er væk for længst. I dag er aktiveringsdelen fuldstændig forandret, samtidig med vi skal udfylde en for samfundet utrolig vigtig publicistisk opgave som sikrer den demokratiske sammenhængskraft” siger Christoph, før han i rasende fart bevæger sig videre til spørgsmålet om regulering af markedet, som er afgørende for, hvilke forretningsmodeller medier kan forfølge.

Men er ’regulering’ ikke en lidt let måde at skubbe ansvaret for mediernes forretningsmodeller over på staten?

”Der opstår selvfølgelig nye forretningsmodeller, som mange medier allerede forfølger i dag. Men fx i forhold til de store teknologispillere er reguleringen fuldstændig afgørende for, om de ligger i åben krig med danske medier, eller om der kan etableres samarbejder, som kommer begge parter til gode. Reguleringen af mediestøtten og Copydan er ligeledes vigtige områder, især for de mindre private nichemedier.

I det hele taget ser Christoph Nørgaard et mediemarked, hvor der mere end nogensinde før er behov for samarbejder.

”Samarbejder og partnerskaber, hvor flere aktører går sammen om at skabe og distribuere journalistikken og produkterne rundt om, bliver vigtige, hvis danske medier skal kunne vinde kampen om opmærksomheden. Her ligger der også nogle muligheder for at skabe nogle bedre partnerskaber mellem offentlige og private medier, som vi på Altinget har gjort med DR og netop nu på Altinget Sommermøde med TV2 News”.

Men er det alt andet lige ikke nemmere at lave den slags partnerskaber for relativt små medier som Altinget og Mandag Morgen?

”Jeg vil gerne være en stærk stemme for de private nichemedier, men heldigvis er der jo også større medier, der indgår værdiskabende partnerskaber med hinanden. Og som forhåbentlig kommer til at gøre det endnu mere i fremtiden.

Hvis man ser overordnet på forretningsmodellerne, har jeg fra min tid i teleindustrien set eksempler på virkelig store aktører, der gik sammen for at sikre hele værdikæden. Medieindustrien og teleindustrien har også kørt et tæt parløb i mange år især på tv-markedet, siger Christoph.

Her til sidst – og fordi man i disse tider ikke kan lave et interview uden corona – hvad tænker du i forhold til coronakrisen? Kommer den til at betyde noget for forretningsmodellerne?

”Markedet kommer i store træk tilbage til det, det var med nogle forskydninger op og ned i de forskellige områder, men det skal ikke holde os fra at tænke i nogle nye forretningsmodeller. Skrøbeligheden hos private medier, den har coronakrisen vist. Covid-19 har været et paradoks på den måde, at vi har løst en vigtig publicistisk samfundsopgave med stigende trafik på alle platforme, og på den anden side har mærket opbremsningen på annoncemarkedet. Så coronakrisen er bestemt en anledning til at kigge på forretningsmodellerne der, hvor det er muligt.”

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev