aiu
 

Berlingske viderefører Avisen i Undervisningen

Bestyrelsen i Danske Medier har besluttet, at det eksisterende branchesamarbejde omkring Avisen i Undervisningen ikke længere skal drives som et fælles initiativ. Beslutningen sker ikke mindst, fordi nyhedsmediernes egne aktiviteter rettet mod undervisningsverden er vokset betragteligt. Mange medier i Danmark har et publicistisk ønske om at deltage aktivt i børn og unges mediedannelse samtidig med et strategisk ønske om et tættere samarbejde med skoler og ungdomsuddannelser.

Som en konsekvens af beslutningen i bestyrelsen har Danske Medier afholdt et udbud af aktiviteterne i Avisen i Undervisningen blandt de medier, som har været med til at opbygge skoletjenesten. Aktiviteterne tæller udover domænet aiu.dk også rettighederne til indhold og aktiviteter herunder konkurrencen Nyhedsugen.

Udbuddet er vundet af Berlingske, som vil føre Avisen i Undervisningen videre.

Vi lever i en tid, hvor det er vigtigt at have fokus på værdien af de publicistiske medier. Det gælder ikke mindst i forhold til fremtidens mediebrugere. Derfor er det glædeligt at opleve, at der blandt de danske medier og mediehuse allerede er en række tiltag og tjenester, der kan hjælpe undervisningsverdenen i arbejdet med medier og journalistik. Jeg er også sikker på, at skolerne i Danmark vil være glade for, at Avisen i Undervisningen bliver videreført af en publicistisk medievirksomhed. Det unikke i projektet er netop mødet mellem lærernes pædagogiske metode og mediernes journalistiske faglighed. Vores rolle som interesseorganisation bliver fremover at synliggøre de mange tilbud, som er i branchen, så undervisere har ét samlet sted, hvor de kan orientere sig,” siger Morten Langager, adm. direktør i Danske Medier.

Danske Medier har taget initiativ til at udgive en samlet oversigt med undervisningstilbud til grundskoler og ungdomsuddannelser fra både private og statslige medier. Oversigten kan ses på danskemedier.dk/undervisning.

Foto: Lars Bech 

Mest læste

Læs også

Praktikantvejlederkurser i marts og maj

Det kræver mere end blot at kunne sit fag at være en god praktikantvejleder i dag. Derfor har Danske Medier og Dansk Journalistforbund i fællesskab udviklet et kursus for praktikantvejledere i mediebranchen.

Digitalt startup-ikon giver gode råde til danske redaktører

Spørgelysten blandt publikum var stor, da Mette Lykke optrådte som en af hovedtalerne i Odense på Redaktørernes Dag 2019. Hendes position som CEO for Too Good To Go og tidligere Endomondo, triggede publikum til at stille flere spørgsmål, end Berlingskes Mette Østergaard som moderator kunne nå at formidle videre på scenen. Som opfølgning på den ellers timelange session, kommer her Mette Lykkes skriftlige svar på de ubesvarede spørgsmål redaktørerne stillede i konferencens digitale Q&A-redskab.

Danske Medier udtaler: Behov for regulering af techgiganter

I Danske Medier synes vi det er positivt, Justitsminister Nick Hækkerup (S) har meldt ud, at man fra regeringens side vil kigge på regulering af sociale medier. De store digitale platforme har vokset sig så store og omspændende, at der er tale om en kritisk infrastruktur, der er koncentreret omkring få store aktører. Desværre er det uigennemskueligt for forbrugere, myndigheder og virksomheder, hvordan disse platforme reelt fungerer, hvilket kan og bliver udnyttet.

Årets Programmatic konference bliver spektakulær

Man kunne sagtens forvente dystre toner fra en konference dedikeret til målrettet annoncering, i takt med at Apple, Mozilla og Google m.fl. udfaser det teknologiske fundament for 3.parts cookies kombineret med at lovregulering udfordrer tracking-muligheder. Men den digitale annoncebranche er ukuelig i sin innovation og tilgang til at udvikle nye modeller til optimering af kommercielle budskaber. Derfor er der lagt op til en højst spektakulær udgave af Programmatic, der løber af staben for sjette år i træk den 28 november.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)