aiu
 

Berlingske viderefører Avisen i Undervisningen

Bestyrelsen i Danske Medier har besluttet, at det eksisterende branchesamarbejde omkring Avisen i Undervisningen ikke længere skal drives som et fælles initiativ. Beslutningen sker ikke mindst, fordi nyhedsmediernes egne aktiviteter rettet mod undervisningsverden er vokset betragteligt. Mange medier i Danmark har et publicistisk ønske om at deltage aktivt i børn og unges mediedannelse samtidig med et strategisk ønske om et tættere samarbejde med skoler og ungdomsuddannelser.

Som en konsekvens af beslutningen i bestyrelsen har Danske Medier afholdt et udbud af aktiviteterne i Avisen i Undervisningen blandt de medier, som har været med til at opbygge skoletjenesten. Aktiviteterne tæller udover domænet aiu.dk også rettighederne til indhold og aktiviteter herunder konkurrencen Nyhedsugen.

Udbuddet er vundet af Berlingske, som vil føre Avisen i Undervisningen videre.

Vi lever i en tid, hvor det er vigtigt at have fokus på værdien af de publicistiske medier. Det gælder ikke mindst i forhold til fremtidens mediebrugere. Derfor er det glædeligt at opleve, at der blandt de danske medier og mediehuse allerede er en række tiltag og tjenester, der kan hjælpe undervisningsverdenen i arbejdet med medier og journalistik. Jeg er også sikker på, at skolerne i Danmark vil være glade for, at Avisen i Undervisningen bliver videreført af en publicistisk medievirksomhed. Det unikke i projektet er netop mødet mellem lærernes pædagogiske metode og mediernes journalistiske faglighed. Vores rolle som interesseorganisation bliver fremover at synliggøre de mange tilbud, som er i branchen, så undervisere har ét samlet sted, hvor de kan orientere sig,” siger Morten Langager, adm. direktør i Danske Medier.

Danske Medier har taget initiativ til at udgive en samlet oversigt med undervisningstilbud til grundskoler og ungdomsuddannelser fra både private og statslige medier. Oversigten kan ses på danskemedier.dk/undervisning.

Foto: Lars Bech 

Mest læste

Læs også

Mediernes Årsdag gentages 28. april 2020

7. maj afholdte Danske Medier for første gang Mediernes Årsdag, hvor 250 mediechefer deltog. I 2020 gentager Danske Medier succesen med en årsdag for medierne, og datoen er nu fastlagt til 28. april.

Vi tager ansvar for indholdet: Mærkningsordning taget flot imod

I juni lancerede Danske Medier sammen med Pressenævnet en mærkningsordning, der giver Danske Mediers medlemmer mulighed for at mærke sine publiceringer med: ”Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt Pressenævnet”. Store og små mediehuse og medier har siden taget mærkningsordningen i brug.

Sidste frist for indstillinger til Prix Radio

Sidste frist for indstillinger 16. august. Prix Radio er branchens årlige awardshow, hvor årets bedste programmer og fortællinger, interviews, værter og øjeblikke bliver hædret og fejret. Prix Radio afholdes i forbindelse med fagfestivalen Radiodays.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)