Cavling viser vigtigheden af den frie presse

Fredag eftermiddag blev årets Cavlingpris, der kårer det fremmeste inden for journalistikken, uddelt på Nationalmuseet i København. Vinderne af Cavlingprisen blev i år Eva Jung, Simon Bendtsen og Michael Lund fra Berlingske Tidende, der med deres afsløring af milliard-hvidvask i Danske Bank har skabt overskrifter ikke blot i Danmark, men også internationalt, og som har kostet bankens ledelse jobbet.

”Herfra skal der lyde et kæmpe tillykke til Berlingske og ikke mindst Eva Jung, Simon Bendtsen og Michael Lund som vindere af årets Cavlingpris. Det er et kanonflot stykke journalistisk gravearbejde, der er udført med afsløringerne af milliard-hvidvask i Danske Bank”, udtaler Morten Langager, adm. direktør i Danske Medier, og fortsætter,

”De mange indstillede og nominerede til årets Cavling er en inspiration for hele mediebranchen og tydeliggør på fornemste vis vigtigheden af den frie presse for et velfungerende samfund. Det vigtige arbejde, som journalisterne og medierne hver dag udfører binder vores samfund sammen, forebygger og afslører magtmisbrug og korruption, og de sikrer den troværdige debat. Selvom ikke alle kan vinde en Cavling i dag, så gør de alle en stor forskel for vores demokrati. Og det kan de være stolte af”.

Blandt de nominerede til årets Cavlingpris var også:

Sandra Brovall og Frauke Giebner fra Politiken samt Amalie Kønigsfeldt, Cecilie Frydenlund og Peter Vesterlund fraTV2/Impact TV for deres historier om seksuelle overgreb på danske filmbørn i 70’erne.

Jesper Tynell fra DR for sit arbejde med hvordan afgørende materiale ikke indgik i arbejdet for adskillige kommissioner, der bl.a. førte til at Tibet-kommissionen måtte genåbnes.

Alle indstillinger til årets Cavlingpris kan findes her.

Læs også

Ny rapport: Rekordhøj vækst i digital annonceomsætning er gode nyheder, men techgiganter indtager stadig større markedsandele

Friske tal fra rapporten “Online Markedsstatistik 2021” af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation viser en markant fremgang på det digitale annoncemarked i 2021. Udviklingen står i kontrast til et coronaramt 2020, hvor stigningen i annonceomsætning fra 2019 til 2020 var meget beskeden. Samtidig udgør techgiganters markedsandele over halvdelen af den digitale omsætning. Det advarer Danske Medier mod og opfordrer Folketinget til at følge i EU’s spor og stramme grebet om big tech.

Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om delvis undtagelse af den uafhængige task force vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Danske Medier har med tak modtaget Justitsministeriets høringsbrev af 15. marts 2022 med opfordring til at fremkomme med bemærkninger til lovforslaget om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev