Cavling viser vigtigheden af den frie presse

Fredag eftermiddag blev årets Cavlingpris, der kårer det fremmeste inden for journalistikken, uddelt på Nationalmuseet i København. Vinderne af Cavlingprisen blev i år Eva Jung, Simon Bendtsen og Michael Lund fra Berlingske Tidende, der med deres afsløring af milliard-hvidvask i Danske Bank har skabt overskrifter ikke blot i Danmark, men også internationalt, og som har kostet bankens ledelse jobbet.

”Herfra skal der lyde et kæmpe tillykke til Berlingske og ikke mindst Eva Jung, Simon Bendtsen og Michael Lund som vindere af årets Cavlingpris. Det er et kanonflot stykke journalistisk gravearbejde, der er udført med afsløringerne af milliard-hvidvask i Danske Bank”, udtaler Morten Langager, adm. direktør i Danske Medier, og fortsætter,

”De mange indstillede og nominerede til årets Cavling er en inspiration for hele mediebranchen og tydeliggør på fornemste vis vigtigheden af den frie presse for et velfungerende samfund. Det vigtige arbejde, som journalisterne og medierne hver dag udfører binder vores samfund sammen, forebygger og afslører magtmisbrug og korruption, og de sikrer den troværdige debat. Selvom ikke alle kan vinde en Cavling i dag, så gør de alle en stor forskel for vores demokrati. Og det kan de være stolte af”.

Blandt de nominerede til årets Cavlingpris var også:

Sandra Brovall og Frauke Giebner fra Politiken samt Amalie Kønigsfeldt, Cecilie Frydenlund og Peter Vesterlund fraTV2/Impact TV for deres historier om seksuelle overgreb på danske filmbørn i 70’erne.

Jesper Tynell fra DR for sit arbejde med hvordan afgørende materiale ikke indgik i arbejdet for adskillige kommissioner, der bl.a. førte til at Tibet-kommissionen måtte genåbnes.

Alle indstillinger til årets Cavlingpris kan findes her.

Mest læste

Læs også

Udlodning fra Foreningen Bladudgiverfonden

Foreningen Bladudgiverfonden kan støtte projekter, der tjener til ”højnelse af reklamens og Markedsføringens standard og anseelse i Danmark og til aktiviteter til gavn for den danske private Mediebranche”.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)