Dansk Journalistforbund og Danske Medier: Klar tale om offentlighedsloven

Fælles udtalelse fra Dansk Journalistforbunds formand og Danske Mediers adm. direktør.

Dansk Journalistforbund og Danske Medier finder det glædeligt, at partilederne for fem af Folketingets partier tirsdag kom med et klart budskab om, at offentlighedsloven skal ændres snarest muligt, så der skabes åbenhed om den politiske beslutningsproces.

De politiske ledere for Radikale, Dansk Folkeparti, SF, Enhedslisten og Alternativet havde tirsdag inviteret justitsministeren til en forespørgselsdebat i Folketingssalen.

Samtidigt fremsatte de fem partier et forslag til vedtagelse. Dette forslag blev torsdag nedstemt af regeringen og Socialdemokratiet.

-Det er af stor betydning, at de fem partier i enighed har fremsat et forslag, som i klar tale fortæller, hvordan man ser offentlighedsloven ændret. Det er et stærkt signal, at partierne forpligter sig selv til efter et valg, når der skal skrives regerings­grundlag, udtaler Morten Langager, adm. direktør i Danske Medier.

Dansk Journalistforbund og Danske Medier havde gerne set, at offentlighedsloven allerede blev ændret før det kommende valg og beklager, at regeringen trods løfter i regeringsgrundlaget om lempelser i ministerbetjeningsreglen ikke støttede dagsordensforslaget fra de fem partier.

-Åbenhed er afgørende for demokratiet, både for borgerne og medierne. Og derfor er vi helt enige med de fem partier om, at regeringens udspil om ministerbetjeningsreglen var helt uacceptabelt. Selv blandt eksperter var der tvivl om, hvorvidt udspillet overhovedet ville give mere åbenhed”, udtaler Lars Werge, formand i Dansk Journalistforbund.

Dansk Journalistforbund og Danske Medier sætter stor pris på, at partierne også har sat fokus på folketingspolitikerreglen, på overholdelsen af svartiderne og på de mange offentlige selskaber, der administrativt er blevet undtaget fra offentlighedsloven.

 

 

Mest læste

Læs også

Danske Medier appellerer om midlertidig hjælpepakke for at sikre, at medierne ikke bukker under, mens de løfter den vigtigste oplysningsopgave i årtier

De danske medier er som mange andre brancher stærkt udfordrede af coronakrisen. For flere medier risikerer de faldende annonceindtægter at få dramatiske og permanente økonomiske konsekvenser. Derfor appellerer branchen til regeringen om en midlertidig hjælpepakke for at sikre, at medierne fortsat kan varetage deres opgave med at oplyse borgerne – både lokalt, regionalt og nationalt.

Status på nødhjælp til virksomheder og gældende regler for arbejdsgivere: Gode første skridt, men flere instrumenter vil skulle i brug

Hos Danske Medier følger vi løbende udviklingen for vores medlemmer og er opmærksomme på, at mange allerede i en periode har været ramt af markante økonomiske tab som følge af faldende annonceindtægter. Danske Medier hæfter sig for nuværende ved, at der også fra regeringens side bliver udtrykt forståelse af, at flere instrumenter vil skulle i brug.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)