Dansk Journalistforbund og Danske Medier: Klar tale om offentlighedsloven

Fælles udtalelse fra Dansk Journalistforbunds formand og Danske Mediers adm. direktør.

Dansk Journalistforbund og Danske Medier finder det glædeligt, at partilederne for fem af Folketingets partier tirsdag kom med et klart budskab om, at offentlighedsloven skal ændres snarest muligt, så der skabes åbenhed om den politiske beslutningsproces.

De politiske ledere for Radikale, Dansk Folkeparti, SF, Enhedslisten og Alternativet havde tirsdag inviteret justitsministeren til en forespørgselsdebat i Folketingssalen.

Samtidigt fremsatte de fem partier et forslag til vedtagelse. Dette forslag blev torsdag nedstemt af regeringen og Socialdemokratiet.

-Det er af stor betydning, at de fem partier i enighed har fremsat et forslag, som i klar tale fortæller, hvordan man ser offentlighedsloven ændret. Det er et stærkt signal, at partierne forpligter sig selv til efter et valg, når der skal skrives regerings­grundlag, udtaler Morten Langager, adm. direktør i Danske Medier.

Dansk Journalistforbund og Danske Medier havde gerne set, at offentlighedsloven allerede blev ændret før det kommende valg og beklager, at regeringen trods løfter i regeringsgrundlaget om lempelser i ministerbetjeningsreglen ikke støttede dagsordensforslaget fra de fem partier.

-Åbenhed er afgørende for demokratiet, både for borgerne og medierne. Og derfor er vi helt enige med de fem partier om, at regeringens udspil om ministerbetjeningsreglen var helt uacceptabelt. Selv blandt eksperter var der tvivl om, hvorvidt udspillet overhovedet ville give mere åbenhed”, udtaler Lars Werge, formand i Dansk Journalistforbund.

Dansk Journalistforbund og Danske Medier sætter stor pris på, at partierne også har sat fokus på folketingspolitikerreglen, på overholdelsen af svartiderne og på de mange offentlige selskaber, der administrativt er blevet undtaget fra offentlighedsloven.

 

 

Læs også

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Hvad er egentlig problemet med techgiganter?

Spredning af ulovligt indhold. Massiv dataindsamling på tværs af platforme og monopolisering af markedet. Alt sammen problemer relateret til techgiganterne, som der efterhånden længe har været opmærksomhed på.
Det nye er, at der nu er bred politisk vilje – både nationalt og i EU-regi – til at tage tyren ved hornene. I denne udgave af Danske Mediers Digitale Brief ser vi derfor nærmere på problemerne såvel som deres mulige løsninger.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev