Dansk Journalistforbund og Danske Medier: Klar tale om offentlighedsloven

Fælles udtalelse fra Dansk Journalistforbunds formand og Danske Mediers adm. direktør.

Dansk Journalistforbund og Danske Medier finder det glædeligt, at partilederne for fem af Folketingets partier tirsdag kom med et klart budskab om, at offentlighedsloven skal ændres snarest muligt, så der skabes åbenhed om den politiske beslutningsproces.

De politiske ledere for Radikale, Dansk Folkeparti, SF, Enhedslisten og Alternativet havde tirsdag inviteret justitsministeren til en forespørgselsdebat i Folketingssalen.

Samtidigt fremsatte de fem partier et forslag til vedtagelse. Dette forslag blev torsdag nedstemt af regeringen og Socialdemokratiet.

-Det er af stor betydning, at de fem partier i enighed har fremsat et forslag, som i klar tale fortæller, hvordan man ser offentlighedsloven ændret. Det er et stærkt signal, at partierne forpligter sig selv til efter et valg, når der skal skrives regerings­grundlag, udtaler Morten Langager, adm. direktør i Danske Medier.

Dansk Journalistforbund og Danske Medier havde gerne set, at offentlighedsloven allerede blev ændret før det kommende valg og beklager, at regeringen trods løfter i regeringsgrundlaget om lempelser i ministerbetjeningsreglen ikke støttede dagsordensforslaget fra de fem partier.

-Åbenhed er afgørende for demokratiet, både for borgerne og medierne. Og derfor er vi helt enige med de fem partier om, at regeringens udspil om ministerbetjeningsreglen var helt uacceptabelt. Selv blandt eksperter var der tvivl om, hvorvidt udspillet overhovedet ville give mere åbenhed”, udtaler Lars Werge, formand i Dansk Journalistforbund.

Dansk Journalistforbund og Danske Medier sætter stor pris på, at partierne også har sat fokus på folketingspolitikerreglen, på overholdelsen af svartiderne og på de mange offentlige selskaber, der administrativt er blevet undtaget fra offentlighedsloven.

 

 

Mest læste

Læs også

Danske Medier om AVMS-direktivet

Danske Medier afgav i december et høringssvar i forbindelse med Kulturministeriets høring over ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. Høringen følger af en ændring af EU-direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet).
Danske Medier tilkendegiver bl.a. i høringssvaret af foreningen tilslutter sig at loven udvides til at omfatte videodelingsplatformstjenester. I tillæg hertil konstaterer foreningen, at for så vidt angår reguleringen af kommerciel kommunikation bør det være klart hvorvidt det er markedsføringsloven eller radio- og fjernsynsloven, der finder anvendelse.

Danske Mediers digitale priser 2019

Har du eller din kollega lavet årets bedste digitale historie eller fået årets bedste digitale ide i 2019? Danske Medier inviterer endnu engang hele den danske mediebranche til at deltage i konkurrencen om Danske Mediers digitale priser 2019.

Pressemeddelelse vedr. citat

Danske Medier har sammen med DR, TV2 og TV2-Regionerne strammet sine vejledende retningslinjer for citat. Det sker for at skærpe branchens opmærksomhed på værdien af originaljournalistik i en tid, hvor digitale medier har muliggjort videreformidling af redaktionelt indhold.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)