Dansk Podcast Index fejrer etårs fødselsdag

Pressemeddelelse 

Hvad går danskerne rundt med i ørerne, når de streamer og downloader podcast i Danmark?

Sådan spurgte initiativtagerne i en pressemeddelelse i maj 2019. Det havde der indtil da ikke været et samlet overblik over, men det kom der fra 1. juni.

156 mio streams/downloads

Kigger man på data fra podcast index’ets første år, er der noteret 156.000.000 streams/downloads af mere end 1.500 forskellige podcastserier. Det svarer til mere end 3 mio. om ugen.

Radiomarkedet har ikke stået stille i podcast index’ets første leveår. Radio24Syv ophørte i oktober. Radio4 har været på listen siden uge 12 og flere aktører er på vej, bl.a. Politiken. I det seneste år fordelte streams/downloads sig således mellem de forskellige medier:

Hvad er det lytterne efterspørger?

Der ser ud til at være en stor og kontinuerlig efterspørgsel efter True Crime-genren. Ikke alene er Mørkeland den serie med næst flest streams/downloads, men også podcasten ’Emilie Meng Mysteriet’ og ’Danske Drabssager’ ligger i top 25.

Alene disse fem serier står tilsammen for 43 % af de samlede streams/downloads og top fem fylder altså en god del af forbruget på det podcastmarked, der er repræsenteret i podcastindexet.

Podcastvaner

Under coronakrisen og nedlukningen af Danmark har der været færre streams og downloads og altså et nedsat podcast-forbrug. Sammenligner man uge 1-11 2020 med uge 12-18 2020, var der gennemsnitligt 352.759 ugentlige streams/downloads mindre i sidstnævnte periode, eller hvad der svarer til en nedgang på 11 %.

Sammenligner man uge 2-11 med de første fem uger af nedlukningen fra uge 12-16, var der dog hele 539.952 færre ugentlige streams/downloads. Det svarer til en nedgang på 17 % i corona-ugerne.

Podcast-lytningen hænger således tæt sammen med danskernes almindelige hverdag og vaner som f.eks. transport til og fra arbejde o. lign.

Ser man på toplisten helt generelt er der selvfølgelig løbende bevægelser fra uge til uge, men grundlæggende er der jo mange podcastserier, der nogenlunde holder deres placering på listen fra uge til uge. Dette vidner altså – ligesom corona-perioden – om at selvom podcast er et nyt medie, så er podcastlytningen også en vanesag og podcast et vanemedie, hvor brugerne uge efter uge vender tilbage til nye afsnit af de faste serier, som de følger. Her skal man naturligvis huske på, at abonnements-strukturen omkring podcasts også betyder, at mange podcasts hentes automatisk, uden at de nødvendigvis bliver afspillet.

Marianne Bugge Zederkof, direktør i Danske Medier Research, der fungerer som sekretariat for Dansk Podcast Index mener, mener, at tallene kan give et nyt indblik i lytternes adfærd:

”Det har været spændende langt om længe at kunne følge bevægelserne uge for uge. Ikke mindst da toplisten undervejs blev udvidet med de enkelte podcast-episoder og dermed gav et endnu mere detaljeret indblik i lytternes adfærd og præferencer” siger Marianne Bugge Zederkof, direktør i Danske Medier Research, der fungerer som sekretariat for Dansk Podcast Index.

Om Dansk Podcast Index

Dansk Podcast Index er åben for alle, der ønsker at deltage, og parterne bag er enige om at kigge på muligheder for at udvide omfanget af Dansk Podcast Index. Podcastindex’et er gratis for de mindste podcastere med under 3.500 streams/downloads. Podcastere, der ønsker optagelse skal enten anvende et IAB certificeret afviklings/rapportering-system eller lade deres system undergå et audit hos 3. part.

For yderligere information, kontakt:

Marianne Bugge Zederkof, Danske Medier Research ApS tlf. 20765099

Rasmus Kidde, DR Medieforskning, DR tlf. 2810 6684

Mest læste

Læs også

Mediernes del af ansvaret består i at sikre, at vi har kompetencerne til at gennemskue en verden, der er stadig mere påvirket af teknologi

I 1911 beskrev historikeren Kristian Erslev i “Historiens Teknik”, hvordan man med fotografiet og de levende billeder endelig havde fået et historisk vidne, der ikke kunne manipuleres. Der gik selvfølgelig ikke ret lang tid, før det blev meget tydeligt, at det ikke var tilfældet. Et tidligt eksempel er Stalins fjernelse af Trotsky fra billeder fra 1919.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)