Dansk Podcast Index fejrer etårs fødselsdag

Pressemeddelelse 

Hvad går danskerne rundt med i ørerne, når de streamer og downloader podcast i Danmark?

Sådan spurgte initiativtagerne i en pressemeddelelse i maj 2019. Det havde der indtil da ikke været et samlet overblik over, men det kom der fra 1. juni.

156 mio streams/downloads

Kigger man på data fra podcast index’ets første år, er der noteret 156.000.000 streams/downloads af mere end 1.500 forskellige podcastserier. Det svarer til mere end 3 mio. om ugen.

Radiomarkedet har ikke stået stille i podcast index’ets første leveår. Radio24Syv ophørte i oktober. Radio4 har været på listen siden uge 12 og flere aktører er på vej, bl.a. Politiken. I det seneste år fordelte streams/downloads sig således mellem de forskellige medier:

Hvad er det lytterne efterspørger?

Der ser ud til at være en stor og kontinuerlig efterspørgsel efter True Crime-genren. Ikke alene er Mørkeland den serie med næst flest streams/downloads, men også podcasten ’Emilie Meng Mysteriet’ og ’Danske Drabssager’ ligger i top 25.

Alene disse fem serier står tilsammen for 43 % af de samlede streams/downloads og top fem fylder altså en god del af forbruget på det podcastmarked, der er repræsenteret i podcastindexet.

Podcastvaner

Under coronakrisen og nedlukningen af Danmark har der været færre streams og downloads og altså et nedsat podcast-forbrug. Sammenligner man uge 1-11 2020 med uge 12-18 2020, var der gennemsnitligt 352.759 ugentlige streams/downloads mindre i sidstnævnte periode, eller hvad der svarer til en nedgang på 11 %.

Sammenligner man uge 2-11 med de første fem uger af nedlukningen fra uge 12-16, var der dog hele 539.952 færre ugentlige streams/downloads. Det svarer til en nedgang på 17 % i corona-ugerne.

Podcast-lytningen hænger således tæt sammen med danskernes almindelige hverdag og vaner som f.eks. transport til og fra arbejde o. lign.

Ser man på toplisten helt generelt er der selvfølgelig løbende bevægelser fra uge til uge, men grundlæggende er der jo mange podcastserier, der nogenlunde holder deres placering på listen fra uge til uge. Dette vidner altså – ligesom corona-perioden – om at selvom podcast er et nyt medie, så er podcastlytningen også en vanesag og podcast et vanemedie, hvor brugerne uge efter uge vender tilbage til nye afsnit af de faste serier, som de følger. Her skal man naturligvis huske på, at abonnements-strukturen omkring podcasts også betyder, at mange podcasts hentes automatisk, uden at de nødvendigvis bliver afspillet.

Marianne Bugge Zederkof, direktør i Danske Medier Research, der fungerer som sekretariat for Dansk Podcast Index mener, mener, at tallene kan give et nyt indblik i lytternes adfærd:

”Det har været spændende langt om længe at kunne følge bevægelserne uge for uge. Ikke mindst da toplisten undervejs blev udvidet med de enkelte podcast-episoder og dermed gav et endnu mere detaljeret indblik i lytternes adfærd og præferencer” siger Marianne Bugge Zederkof, direktør i Danske Medier Research, der fungerer som sekretariat for Dansk Podcast Index.

Om Dansk Podcast Index

Dansk Podcast Index er åben for alle, der ønsker at deltage, og parterne bag er enige om at kigge på muligheder for at udvide omfanget af Dansk Podcast Index. Podcastindex’et er gratis for de mindste podcastere med under 3.500 streams/downloads. Podcastere, der ønsker optagelse skal enten anvende et IAB certificeret afviklings/rapportering-system eller lade deres system undergå et audit hos 3. part.

For yderligere information, kontakt:

Marianne Bugge Zederkof, Danske Medier Research ApS tlf. 20765099

Rasmus Kidde, DR Medieforskning, DR tlf. 2810 6684

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev