1
 

Danske Medier glæder sig over kulturministerens fokus på de regionale og lokale medier

Kulturministeren har meldt sine fokusområder for de kommende medieforhandlinger ud. Danske Medier bifalder, at regeringen vil gøre en indsats for de regionale og lokale medier, der er økonomisk udfordrede med stærkt faldende annonceindtægter.

Kulturministeren har lørdag meldt ud, at fokus i de kommende medieforhandlinger er ønsket om at fremtidssikre de danske medier, så de kan levere det kvalitetsindhold, der er afgørende for vores kultur og demokrati. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Kulturministeriet.

Adm. direktør i Danske Medier, Louise Brincker, udtaler:

”Det er dejligt at se, at kulturministeren lægger vægt på, at bevaringen af dansk kultur og demokrati bl.a. sker gennem de regionale og lokale medier og samtidig anerkender det økonomisk pres, de er under. De regionale og lokale medier er kittet i vores nærdemokrati som formidler af den lokale samtale og vagthund overfor de lokale beslutningstagere.

Ministeren peger endvidere på, at regeringen ønsker at styrke dansk public service som værn mod det kommercielle candyflossindhold, som streamingtjenesterne producerer, og hun lægger samtidig op til en drøftelse af, hvad public service er. Den drøftelse deltager vi gerne i fra Danske Mediers side. Det at producere public serviceindhold er ikke forbeholdt DR. Der er mange, der kan levere indhold, der oplyser borgerne om samfundet på den platform, hvor de er. ”

Om kulturministerens ambition om at indgå en bred medieaftale mellem Folketingets partier, siger Louise Brincker:

”Det er vældigt positivt at høre. Der er brug for en bred medieaftale, så der kommer politisk ro for landets medier. Zig-zag kurs mellem forskellige ideologiske holdninger til medielandskabets aktører og deres finansieringsforhold er opslidende for alle parter. Såvel på Christiansborg som i mediebranchen. Medierne har brug for at kunne koncentrere sig om det, de er sat i verden for: Bedrive journalistik og sikre oplysning til borgerne om samfundet. Lokalt, regionalt, nationalt og internationalt. Borgerne på deres side har krav på adgang til dansksproget journalistisk kvalitetsindhold. ”

For yderligere kommentarer
Adm. direktør Danske Medier, Louise Brincker, mail: lbr@danskemedier; tlf. 29 77 33 77.

Mest læste

Læs også

Danske Medier appellerer om midlertidig hjælpepakke for at sikre, at medierne ikke bukker under, mens de løfter den vigtigste oplysningsopgave i årtier

De danske medier er som mange andre brancher stærkt udfordrede af coronakrisen. For flere medier risikerer de faldende annonceindtægter at få dramatiske og permanente økonomiske konsekvenser. Derfor appellerer branchen til regeringen om en midlertidig hjælpepakke for at sikre, at medierne fortsat kan varetage deres opgave med at oplyse borgerne – både lokalt, regionalt og nationalt.

Nye rammer på vej for Anders Bording-prisen

Anders Bording-prisen uddeles fra og med 2020 om efteråret. Det betyder samtidig at tidspunktet for indstilling af kandidater udskydes. Der åbnes for indstilling til Anders Bording-prisen i løbet af foråret.

Rekord mange indstillinger til Danske Mediers design priser

I år er der rekord mange indstillinger til Danske Mediers digitale priser og Årets Avisside og juryerne kommer dermed på overarbejde i de to konkurrencer. Over hundrede indstillinger til Årets Avisside og mere end halvtreds indstillede projekter til de Digitale Priser sætter en tyk streg under branchens store lyst til, at sætte fokus på den kreative og troværdige kvalitetsjournalistik.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)