Danske Medier om Copyright-reform: Vigtig anerkendelse af udgiverne

Efter mere end to og et halvt års forhandlinger er EU-Kommissionen, Parlamentet og medlemslandene blevet enige om nye regler for ophavsretten.

”Vi har endnu kun set hovedkonklusionerne i aftalen, men vores umiddelbare indtryk er positivt. Copyright-reformen er vigtig i forhold til udgivernes rettigheder. Aftalen skal beskytte medierne mod uretmæssig udnyttelse af indholdet og sikre muligheden for en fair kompensation fra techgiganterne og andre, der udnytter mediernes indhold”, udtaler Morten Langager, adm. direktør i Danske Medier.

Direktivet indebærer bl.a. indførelsen af nye rettigheder for udgivere, så de kan kræve et vederlag, hvis andre tjenester ønsker at bruge deres indhold. Beskyttelsen omfatter dog ikke ”individuelle ord og meget korte uddrag”, også kaldet snippets.

”Djævlen ligger i detaljen. Vi vil derfor nu nærstudere aftaleteksten og fremadrettet bliver det vigtigt at holde øje med, hvordan kompromiset om snippets bliver fortolket. Parlamentet skal stemme om aftalen i begyndelsen af april og to år derefter skal medlemslandene implementere direktivet. I den periode vil Danske Medier aktivt bidrage til, hvordan direktivet skal implementeres i Danmark, herunder hvordan kompensationerne til medierne skal foregå”, udtaler Morten Langager, og fortsætter,

”Det har været et langstrakt forløb at få reformen på plads og vi har i Danske Medier længe kæmpet for at nå hertil. Derfor er det positivt, at der nu er landet en aftale. Som vi kan læse hovedkonklusionerne, får vi anerkendt rettighederne til det indhold, som vores medier hver dag bruger store ressourcer på at udvikle. Det er et vigtig skridt i den rigtige retning og det er en styrkelse af den vigtige kvalitetsjournalistik, som er et fundament for vores demokrati”.

Direktivet kommer også til at medføre ændringer for videoplatforme som fx YouTube, der bliver pålagt at indgå aftaler med alle de rettighedshavere, som måtte ønske det. Platforme bliver dog ikke automatisk ansvarlige for brud på ophavsrettigheder i det materiale, som deres brugere uploader, hvis platformen gør en ”bedst mulig indsats” for at forhindre, at indholdet bliver tilgængeligt for andre.

Spørgsmål om processen omkring Copyright-aftalen kan rettes til chefjurist, Holger Rosendal.

Mest læste

Læs også

Cookieregler: Erhvervsstyrelsen undersøger flere hjemmesider

Efter et stigende antal henvendelser har Erhvervsstyrelsen opjusteret tilsynet med cookiereglerne. Der undersøges hovedsageligt websites, hvor der er modtaget en konkret henvendelse, men styrelsen kan også tage sager op på eget initiativ. Der er ind til videre modtaget klager over ca. 100 websites i år.

Nyt samarbejde skal stoppe pengestrømme til ulovlige tjenester

Det er positivt at se så mange aktører bakke op om at forhindre ulovlig aktivitet på internettet. Lovgivning og domstolsafgørelser kan kun løse en del af problemet, men i sidste ende er det de forskellige aktørers engagement og vilje til at håndhæve reglerne, der for alvor skaber resultaterne, udtaler Danske Mediers digitale chef, Allan Sørensen

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)