Danske Medier om Copyright-reform: Vigtig anerkendelse af udgiverne

Efter mere end to og et halvt års forhandlinger er EU-Kommissionen, Parlamentet og medlemslandene blevet enige om nye regler for ophavsretten.

”Vi har endnu kun set hovedkonklusionerne i aftalen, men vores umiddelbare indtryk er positivt. Copyright-reformen er vigtig i forhold til udgivernes rettigheder. Aftalen skal beskytte medierne mod uretmæssig udnyttelse af indholdet og sikre muligheden for en fair kompensation fra techgiganterne og andre, der udnytter mediernes indhold”, udtaler Morten Langager, adm. direktør i Danske Medier.

Direktivet indebærer bl.a. indførelsen af nye rettigheder for udgivere, så de kan kræve et vederlag, hvis andre tjenester ønsker at bruge deres indhold. Beskyttelsen omfatter dog ikke ”individuelle ord og meget korte uddrag”, også kaldet snippets.

”Djævlen ligger i detaljen. Vi vil derfor nu nærstudere aftaleteksten og fremadrettet bliver det vigtigt at holde øje med, hvordan kompromiset om snippets bliver fortolket. Parlamentet skal stemme om aftalen i begyndelsen af april og to år derefter skal medlemslandene implementere direktivet. I den periode vil Danske Medier aktivt bidrage til, hvordan direktivet skal implementeres i Danmark, herunder hvordan kompensationerne til medierne skal foregå”, udtaler Morten Langager, og fortsætter,

”Det har været et langstrakt forløb at få reformen på plads og vi har i Danske Medier længe kæmpet for at nå hertil. Derfor er det positivt, at der nu er landet en aftale. Som vi kan læse hovedkonklusionerne, får vi anerkendt rettighederne til det indhold, som vores medier hver dag bruger store ressourcer på at udvikle. Det er et vigtig skridt i den rigtige retning og det er en styrkelse af den vigtige kvalitetsjournalistik, som er et fundament for vores demokrati”.

Direktivet kommer også til at medføre ændringer for videoplatforme som fx YouTube, der bliver pålagt at indgå aftaler med alle de rettighedshavere, som måtte ønske det. Platforme bliver dog ikke automatisk ansvarlige for brud på ophavsrettigheder i det materiale, som deres brugere uploader, hvis platformen gør en ”bedst mulig indsats” for at forhindre, at indholdet bliver tilgængeligt for andre.

Spørgsmål om processen omkring Copyright-aftalen kan rettes til chefjurist, Holger Rosendal.

Mest læste

Læs også

Årets Programmatic konference bliver spektakulær

Man kunne sagtens forvente dystre toner fra en konference dedikeret til målrettet annoncering, i takt med at Apple, Mozilla og Google m.fl. udfaser det teknologiske fundament for 3.parts cookies kombineret med at lovregulering udfordrer tracking-muligheder. Men den digitale annoncebranche er ukuelig i sin innovation og tilgang til at udvikle nye modeller til optimering af kommercielle budskaber. Derfor er der lagt op til en højst spektakulær udgave af Programmatic, der løber af staben for sjette år i træk den 28 november.

Shaping the future of EU media policy

News Media Europe inviterer til mediepolitisk event i Bruxelles. ’Shaping the future of EU media policy’ afholdes i BIP – Rue Royale 2-4, 1000 Bruxelles, tirsdag den 3. december 2019, kl. 09.00 til 16.30.

Early Bird tilbud på Radiodays Europe 2020

Tilmelding til Radiodays Europe 2019 er nu åben. Den ellevte udgave af Europas største konference for radio og innovativ lydproduktion afholdes i Lisbon Congress Centre – CCL i Lisabon, Portugal, fra 29. marts til 31. marts 2020.

Oplæg om den administrative håndtering af den nye ferielov

Volder samspillet mellem eIndkomst, Feriepengeinfo og FerieKonto problemer hos jer? Og er I heller ikke helt skarpe på, hvordan I skal forholde jer til de indefrosne feriemidler i overgangsperioden fra gammel til ny ferieordning? Så få svarene her.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)