Phone_presse
 

Danske Medier opfordrer til sammenhængende drøftelser om mediepolitikken

Pressemeddelelse

Kulturministeriet har søndag meddelt, at S, RV, SF, EL og ALT har besluttet at ændre en række forhold i DR’s gældende public service-kontrakt for 2019-2023. Danske Medier finder processen omkring ændringerne besynderlig.

Kulturministeren har sammen med RV, SF, EL og ALT besluttet at ændre DR’s public service-kontrakt således, at blandt andet kravet om, at DR skal afholde sig fra at skrive lange, dybdegående artikler fjernes. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Kulturministeriet.

Adm. direktør i Danske Medier, Louise Brincker, udtaler:
”Vi finder den måde, der bliver truffet beslutninger på besynderlig. På den ene side oplyser kulturministeren og regeringen, at forhandlingerne om et nyt medieforlig først vil finde sted i foråret 2020, og at man ønsker at kigge på hele medieområdet samlet. På den anden side tager man alligevel hul på forhandlingerne og beslutter at tilgodese DR ensidigt ved først at give en ekstrabevilling på 15 mio. kr. til at videreføre P6 og P8 i 2020 og siden ændre i den nuværende public service-kontrakt. Det hænger ikke sammen!

Samtidigt står vi i en situation, hvor lokale og regionale medier ikke længere kan se frem til den demokratistøtte fra 2020, som de er blevet stillet i udsigt. Vi vil derfor opfordre til, at der sker en sammenhængende drøftelse af mediepolitikken med henblik på at skabe et bredt forlig. Efter nu flere års medieforhandlingsproces er der brug for ro om mediernes rammevilkår og ikke den stop-and-go-politik, som vi ser her.”

Om fjernelsen af kravet om, at DR skal afholde sig fra at skrive lange, dybdegående artikler, siger Louise Brincker:

”Fjernelsen af kravet om, at DR skal afholde sig fra at skrive lange, dybdegående artikler, er et tilbageslag for arbejdsdelingen mellem DR og de frie private medier. DR løfter en vigtig samfundsopgave på mange områder, men tilrådighedsstillelsen af gratis lange online-nyheder mindsker borgernes incitament til at betale for den type indhold på de skrevne digitale medier. Og det er ikke til gavn for samfundet, hvis journalistik, som er betalt via skattekroner, udkonkurrerer de frie private medier. Mangfoldigheden i mediebilledet svækkes,” siger Louise Brincker.

For yderligere kommentarer
Adm. direktør Danske Medier, Louise Brincker, mail: lbr@danskemedier; tlf. 29 77 33 77.

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev