Phone_presse
 

Danske Medier opfordrer til sammenhængende drøftelser om mediepolitikken

Pressemeddelelse

Kulturministeriet har søndag meddelt, at S, RV, SF, EL og ALT har besluttet at ændre en række forhold i DR’s gældende public service-kontrakt for 2019-2023. Danske Medier finder processen omkring ændringerne besynderlig.

Kulturministeren har sammen med RV, SF, EL og ALT besluttet at ændre DR’s public service-kontrakt således, at blandt andet kravet om, at DR skal afholde sig fra at skrive lange, dybdegående artikler fjernes. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Kulturministeriet.

Adm. direktør i Danske Medier, Louise Brincker, udtaler:
”Vi finder den måde, der bliver truffet beslutninger på besynderlig. På den ene side oplyser kulturministeren og regeringen, at forhandlingerne om et nyt medieforlig først vil finde sted i foråret 2020, og at man ønsker at kigge på hele medieområdet samlet. På den anden side tager man alligevel hul på forhandlingerne og beslutter at tilgodese DR ensidigt ved først at give en ekstrabevilling på 15 mio. kr. til at videreføre P6 og P8 i 2020 og siden ændre i den nuværende public service-kontrakt. Det hænger ikke sammen!

Samtidigt står vi i en situation, hvor lokale og regionale medier ikke længere kan se frem til den demokratistøtte fra 2020, som de er blevet stillet i udsigt. Vi vil derfor opfordre til, at der sker en sammenhængende drøftelse af mediepolitikken med henblik på at skabe et bredt forlig. Efter nu flere års medieforhandlingsproces er der brug for ro om mediernes rammevilkår og ikke den stop-and-go-politik, som vi ser her.”

Om fjernelsen af kravet om, at DR skal afholde sig fra at skrive lange, dybdegående artikler, siger Louise Brincker:

”Fjernelsen af kravet om, at DR skal afholde sig fra at skrive lange, dybdegående artikler, er et tilbageslag for arbejdsdelingen mellem DR og de frie private medier. DR løfter en vigtig samfundsopgave på mange områder, men tilrådighedsstillelsen af gratis lange online-nyheder mindsker borgernes incitament til at betale for den type indhold på de skrevne digitale medier. Og det er ikke til gavn for samfundet, hvis journalistik, som er betalt via skattekroner, udkonkurrerer de frie private medier. Mangfoldigheden i mediebilledet svækkes,” siger Louise Brincker.

For yderligere kommentarer
Adm. direktør Danske Medier, Louise Brincker, mail: lbr@danskemedier; tlf. 29 77 33 77.

Læs også

Ny rapport: Rekordhøj vækst i digital annonceomsætning er gode nyheder, men techgiganter indtager stadig større markedsandele

Friske tal fra rapporten “Online Markedsstatistik 2021” af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation viser en markant fremgang på det digitale annoncemarked i 2021. Udviklingen står i kontrast til et coronaramt 2020, hvor stigningen i annonceomsætning fra 2019 til 2020 var meget beskeden. Samtidig udgør techgiganters markedsandele over halvdelen af den digitale omsætning. Det advarer Danske Medier mod og opfordrer Folketinget til at følge i EU’s spor og stramme grebet om big tech.

Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om delvis undtagelse af den uafhængige task force vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Danske Medier har med tak modtaget Justitsministeriets høringsbrev af 15. marts 2022 med opfordring til at fremkomme med bemærkninger til lovforslaget om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev