Danske Medier tager afstand fra yderligere statslig intervention i mediemarkedet

Holdning fra Danske Medier 

I mandags var der frist for at kommentere Kulturministeriets høring om udbud af endnu en statsfinansieret radiokanal. Danske Medier tager i sit høringssvar skarpt afstand fra yderligere statslig intervention i mediemarkedet.

Danske Medier er særdeles skeptiske overfor, at staten søsætter yderligere en statsfinansieret radiokanal, der vi lede til en ødelæggende effekt på et spirende marked, hvor der er masser af privat initiativ og investeringslyst.

I forbindelse med udbuddet forstærkes konkurrenceforvridningen på flere områder. Allerede i forbindelse med forarbejdet til udbuddet af FM4 fik Kulturudvalget forelagt et notat, hvoraf det fremgår at ”indtræden af en stærk aktør med et kendt brand og delvis public service-finansiering på det kommercielle marked må forventes at have negative konsekvenser for de nuværende kommercielle radiokanalers indtægtsmuligheder og fortsatte mulighed for at sikre sig annonceandele”.

Det er Danske Mediers klare opfattelse at endnu en statsfinansieret public service-station med adgang til at sælge reklame vil have en betydelig negativ effekt på markedet.

Læs mere på Mediawatch: “Overfinansieret” og “skævvridende” – ny DAB-kanal får hårde høringsord med på vejen

Mest læste

Læs også

Kursus for distributører 21.-22. oktober 2019

På kurset vil der blive lagt vægt på en grundlæggende forståelse af de to distributionsoverenskomster. Kurset er derfor særlig relevant for nye distributører, men erfarne distributører er også meget velkomne og vil kunne bidrage med erfaring fra egne sager.

Redaktørernes Dag 12. november: Læs om alle talerne

Den årlige konference for redaktører ”Redaktørernes Dag 2019” afholdes i år 12. november på Kvægtorvet ved TV 2 i Odense. På konferencens hjemmeside kan du nu læse om hver af de respektive talere, der blandt andre tæller Greg Barber, Director of Newsroom Product, The Washington Post, Alexandra Borchardt, Reuters Institute for the Study of Journalism og Anne Stig Christensen, adm. direktør, TV 2.

Markant portostigning på uddeling af dagblade og magasiner

PostNord har netop meldt deres priser ud for distribution af dagblade og magasiner i 2020. Dagbladenes omkostninger til distribution via PostNord vil stige. Taksterne i 2019 for for omdeling af et dagblad uden for byerne er i 2019 kr. 19,00 (9,00 + landtakst 10,00).

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)