Danske Medier tager afstand fra yderligere statslig intervention i mediemarkedet

Holdning fra Danske Medier 

I mandags var der frist for at kommentere Kulturministeriets høring om udbud af endnu en statsfinansieret radiokanal. Danske Medier tager i sit høringssvar skarpt afstand fra yderligere statslig intervention i mediemarkedet.

Danske Medier er særdeles skeptiske overfor, at staten søsætter yderligere en statsfinansieret radiokanal, der vi lede til en ødelæggende effekt på et spirende marked, hvor der er masser af privat initiativ og investeringslyst.

I forbindelse med udbuddet forstærkes konkurrenceforvridningen på flere områder. Allerede i forbindelse med forarbejdet til udbuddet af FM4 fik Kulturudvalget forelagt et notat, hvoraf det fremgår at ”indtræden af en stærk aktør med et kendt brand og delvis public service-finansiering på det kommercielle marked må forventes at have negative konsekvenser for de nuværende kommercielle radiokanalers indtægtsmuligheder og fortsatte mulighed for at sikre sig annonceandele”.

Det er Danske Mediers klare opfattelse at endnu en statsfinansieret public service-station med adgang til at sælge reklame vil have en betydelig negativ effekt på markedet.

Læs mere på Mediawatch: “Overfinansieret” og “skævvridende” – ny DAB-kanal får hårde høringsord med på vejen

Mest læste

Læs også

Nyt samarbejde skal stoppe pengestrømme til ulovlige tjenester

Det er positivt at se så mange aktører bakke op om at forhindre ulovlig aktivitet på internettet. Lovgivning og domstolsafgørelser kan kun løse en del af problemet, men i sidste ende er det de forskellige aktørers engagement og vilje til at håndhæve reglerne, der for alvor skaber resultaterne, udtaler Danske Mediers digitale chef, Allan Sørensen

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)