Danske Medier er glade for, at Folketingets partier nu har indgået aftale om annoncekompensation til ugeaviserne som følge af den 2. Covid-19-nedlukning af samfundet.
Adm. direktør i Danske Medier, Louise Brincker, udtaler:
”Vi er glade for den håndsrækning til ugeaviserne, som Folketingets partier netop har vedtaget. De lokale ugeaviser er for mange borgere en afgørende kilde til information om, hvad der sker lokalt, og de har derfor stor betydning for den lokale sammenhængskraft. Ugeaviserne har været ekstraordinært hårdt ramt af coronakrisens anden nedlukning, hvor hele deres annoncegrundlag forsvandt fra den ene dag til den anden. De nåede aldrig at rejse sig efter den første nedlukning, før de blev ramt af nedlukning nummer to, hvor annoncekronerne igen forsvandt.”
Med aftalen bliver der oprettet en ny midlertidig støtteordning på 40. mio. kr. i 2021. Både trykte og digitale lokale ugeaviser kan benytte sig af støtteordningen, som kompenserer for tabte annonceindtægter under anden nedlukning i perioden fra 9. december 2020 til og med 28. februar 2021. Aftalen indeholder dog et virksomhedsloft, der bevirker, at en koncern – uanset hvor mange ugeaviser, den har under sig – maksimalt kan modtage 13,3 millioner kr. i støtte.
Den støtte, som den enkelte lokale ugeavis kan modtage, afhænger af avisens nedgang i annonceindtægter efter følgende model:
- 60 pct. af den samlede nedgang i annonceindtægter, hvis nedgangen i annonceindtægter har været på minimum 30 pct. og op til 50 pct., eller
- 80 pct. af den samlede nedgang i annonceindtægter, hvis nedgangen i annonceindtægter har været på over 50 pct. og op til 100 pct.
Danske Medier rettede i februar henvendelse til kulturminister Joy Mogensen med opfordring til hurtigt at hjælpe de lokale ugeaviser og har siden været i dialog med Kulturministeriet.
”Hjælpen kan være med til at holde hånden under flere lokale ugeaviser, der ellers ville være i risiko for at dreje nøglen om inden for den nærmeste fremtid – en situation vi må undgå, hvis vi vil bevare borgernes adgang til lokale publicistiske medier. Annoncekompensationspakken løser imidlertid ikke de grundlæggende problemer, som ugeaviserne har som følge af Facebook og Googles indhug i det danske annoncemarked. Men den hjælper dem på et kritisk tidspunkt, hvor det for nogles vedkommende handler om overlevelse. Med den her hjælp sender Folketinget et vigtigt signal om ugeavisernes fundamentale rolle for formidling af nyheder i Danmark”, afslutter Louise Brincker.