Danske Medier til Joy Mogensen: Vi står over for lukninger, hvis ikke vi sikrer støtte til de lokale ugeaviser nu

Vi risikerer, at flere lokale ugeaviser må lukke inden for den nærmeste fremtid. Så klart er budskabet fra Danske Medier, der nu ser sig nødsaget til at appellere til regeringen om, at forårets annoncekompensationspakke bliver genaktiveret for lokale ugeaviser, og at Folketinget vedtager og hasteimplementerer en ugeavispulje.

Danske Mediers formand Jesper Rosener og Danske Mediers adm. direktør Louise Brincker har her til morgen sendt et brev til kulturminister Joy Mogensen, hvor de appellerer til regeringen om at hjælpe de lokale ugeaviser. Dels gennem en genaktivering af annoncekompensationspakken til medier fra foråret – som det dog nu udelukkende er de lokale ugeaviser, der skal kunne søge – dels gennem en hastevedtagelse og –implementering af den ugeavispulje, som var en del af medieaftalen fra juni 2018, men som aldrig blev implementeret.  

”Med nedlukningen af detailhandlen står de lokale ugeaviser nu i en endnu mere kritisk situation end i foråret. Særligt de lokale ugeaviser har længe været presset på annoncemarkedet af techgiganter som Facebook og Google, og i foråret fik de en uventet økonomisk mavepuster, som de aldrig nåede at komme sig over, før 2. nedlukning var en realitet. Nu kan det for flere ugeaviser ende med permanent lukning inden for den nærmeste fremtid.”

Adm. direktør Louise Brincker

Med efteråret og vinterens 2. nedlukning ligner situationen for flere medier den, vi så foråret, hvor annonceindtægterne faldt drastisk, fordi virksomheder på tværs af alle brancher ganske naturligt stopper deres annoncering. 

Det har særligt ramt medier, der stiller deres journalistik gratis til rådighed, og derfor er særligt afhængige af annonceindtægter. Værst er 2. nedlukning gået ud over de lokale ugeaviser, som varetager en vigtig informationsopgave under Corona-epidemien for en stor gruppe af borgere, der ikke nødvendigvis får information fra andre kilder. 

”Medieforhandlingerne er med coronakrisen desværre blevet udskudt flere gange, og nu er vi kommet dertil, hvor vi må sige, at i særdeleshed ugeaviserne ikke kan vente længere. Derfor appellerer vi nu til politikerne om, at de laver en aftale om støtte til de lokale ugeaviser på 25 mio. kr. årligt over de næste fem år, og at aftalen træder i kraft allerede fra i år.”

Adm. direktør Louise Brincker

På denne baggrund anmoder Danske Medier regeringen om straks:

  1. At genaktivere sidste års “Pulje til kompensation for medievirksomheders tabte annonceindtægter ifm. COVID19” udelukkende for de lokale ugeaviser.

  2. At indkalde til forhandling om indgåelse af en politisk aftale om at oprette en ugeavispulje på 25 mio. kr. årligt de næste fem år, som foreslået i Danske Mediers medieudspil, og gøre den gældende allerede fra i år. 

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev