dm_nyt
 

Danske Medier udtaler: Behov for regulering af techgiganter

– I Danske Medier synes vi det er positivt, Justitsminister Nick Hækkerup (S) har meldt ud, at man fra regeringens side vil kigge på regulering af sociale medier. De store digitale platforme har vokset sig så store og omspændende, at der er tale om en kritisk infrastruktur, der er koncentreret omkring få store aktører. Desværre er det uigennemskueligt for forbrugere, myndigheder og virksomheder, hvordan disse platforme reelt fungerer, hvilket kan og bliver udnyttet.

Techgiganterne er langt foran den lovgivning, der bør begrænse misinformation og skadeligt indhold og samtidig sikre rimelige vilkår for borgere, virksomheder og journalistiske medier. De store platforme drager urimelig fordel af uigennemsigtighed, storskalaeffekter, begrænset ansvar for indhold og enorme datamængder. Der er derfor behov for yderligere regulering af techgiganterne, som fastsætter klare principper at arbejde ud fra. Meget af denne regulering kan med fordel varetages på EU-niveau, hvor der også er flere initiativer i gang, men det fratager ikke danske politikere fra selv at sætte krav, udtaler Louise Brincker, administrerende direktør i Danske Medier.

Techgiganterne er langt foran den lovgivning, der bør begrænse misinformation og skadeligt indhold og samtidig sikre rimelige vilkår for borgere, virksomheder og journalistiske medier.

Adm. direktør, Louise Brincker

Som udgangspunkt anbefaler Danske Medier, at man fra politisk hold tilslutter sig, at techgiganterne bliver reguleret ud fra følgende fem principper:

  • Platforme skal bære et medansvar for det indhold, de distribuerer
  • Der skal herske fair konkurrencevilkår
  • Ophavsrettigheder skal overholdes
  • Forbrugernes rettigheder skal respekteres, når der indsamles data
  • Der skal være transparens om algoritmer og infrastruktur

– Vi anerkender fuldt ud, at det er et stort projekt at udforme en konkret regulering. Heldigvis er der allerede foretaget et stort arbejde, og Danmark har stadig muligheden for at blive ledende i udformningen af de regler, der skal sikre en forsvarlig digital fremtid for alle. Fra mediernes side bidrager vi fortsat gerne med input og konstruktive drøftelser, slutter Louise Brincker.

Mest læste

Læs også

Danske Mediers cookie-vejledning

På grundlag af drøftelser med bl.a. Datatilsynet og IAB Europe er Danske Medier kommet frem til en udformning af et cookiesamtykke, der både er godkendt af IAB Europe i henhold til TCF v2, og som Datatilsynet ikke har afvist.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)