Danske Medier vedtager vejledende retningslinjer for citater

Danske Mediers bestyrelse vedtog tirsdag vejledende retningslinjer for citat, kopiering, link, RSS-feed og deling af artikler.

Retningslinjerne er udarbejdet af en arbejdsgruppe under Danske Mediers redaktionelle udvalg. Baggrunden for forslaget er, at mediernes artikler særligt i elektroniske og digitale medier spredes videre og hastigere end nogensinde.

De vejledende retningslinjer skal give redaktionerne et redskab til at begrænse risikoen for, at medlemmer af Danske Medier uforvarende kommer til at krænke andres ophavsret.

Hovedpunkterne er:

• Angiv det citerede medie som kilde så vidt muligt i første afsnit.

• Báser normalt højest fire afsnit svarende til højest otte-ni sætninger på den citerede artikel og mindre, hvis der citeres fra en ganske kort artikel.

• Er historien længere, bør det overskydende indhold bygge på en selvstændig journalistisk indsats med citater fra egne kilder eller ny baggrundsinformation.

• Gengiv normalt kun et enkelt direkte citat. Dog kan en angrebet parts svar af presseetiske årsager gengives som direkte citat med tydelig angivelse af det citerede medie som kilde.

• Henvis normalt til den citerede artikel ved brug af et dybt link, hvis originalartiklen er tilgængelig på en digital platform. Anvendelsen af dybe link må dog aldrig få karakter af systematisk udnyttelse af andres indhold.

Begrænsningerne gælder ikke, hvor en artikel gengives efter særskilt tilladelse eller under særlige vilkår f.eks. bureaustof.

Udover regler om citater rummer retningslinjerne også vilkår for kopiering, links, rss-feeds og deling af artikler rettet mod brugerne.

Læs de vejledende regler her

Læs også

Facebook har præsenteret trylleformular, som skal skabe forvirring i mediebranchen

“Det er en skam, at Facebook også i Danmark har valgt bøllemetodernes brede sti. Man kan kun håbe det er en fejl. Fra Danske Mediers side havde vi virkelig troet, at man ville have ændret tilgang efter skandalen i Australien, hvor Facebook udelukkede nyhedsmedierne fra platformen,” udtaler formand for Danske Medier, Jesper Rosener.

Nu åbner Toplisterne igen

Dansk Online Index – den officielle måling af den danske onlinetrafik – åbner i morgen for daglig opdatering af de mest besøgte danske websites.

Til kåringen af Årets Avisside og uddelingen af Danske Mediers Digitale Priser sætter vi fokus på kreativitetens betydning for mediers arbejde

Interessen for at vise og dele de mange projekter, viser at digital omstilling hverken sker på bekostning af kvalitet eller kreativitet. Det er tydeligt efter deadline for indstillinger til Danske Mediers Digitale Priser, hvor der igen i år sættes rekord med 59 bidrag fra medier landet over, der skal konkurrere i den årlige digitale designkonkurrence.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev