Danske Medier vedtager vejledende retningslinjer for citater

Danske Mediers bestyrelse vedtog tirsdag vejledende retningslinjer for citat, kopiering, link, RSS-feed og deling af artikler.

Retningslinjerne er udarbejdet af en arbejdsgruppe under Danske Mediers redaktionelle udvalg. Baggrunden for forslaget er, at mediernes artikler særligt i elektroniske og digitale medier spredes videre og hastigere end nogensinde.

De vejledende retningslinjer skal give redaktionerne et redskab til at begrænse risikoen for, at medlemmer af Danske Medier uforvarende kommer til at krænke andres ophavsret.

Hovedpunkterne er:

• Angiv det citerede medie som kilde så vidt muligt i første afsnit.

• Báser normalt højest fire afsnit svarende til højest otte-ni sætninger på den citerede artikel og mindre, hvis der citeres fra en ganske kort artikel.

• Er historien længere, bør det overskydende indhold bygge på en selvstændig journalistisk indsats med citater fra egne kilder eller ny baggrundsinformation.

• Gengiv normalt kun et enkelt direkte citat. Dog kan en angrebet parts svar af presseetiske årsager gengives som direkte citat med tydelig angivelse af det citerede medie som kilde.

• Henvis normalt til den citerede artikel ved brug af et dybt link, hvis originalartiklen er tilgængelig på en digital platform. Anvendelsen af dybe link må dog aldrig få karakter af systematisk udnyttelse af andres indhold.

Begrænsningerne gælder ikke, hvor en artikel gengives efter særskilt tilladelse eller under særlige vilkår f.eks. bureaustof.

Udover regler om citater rummer retningslinjerne også vilkår for kopiering, links, rss-feeds og deling af artikler rettet mod brugerne.

Læs de vejledende regler her

Mest læste

Læs også

Danske Medier appellerer om midlertidig hjælpepakke for at sikre, at medierne ikke bukker under, mens de løfter den vigtigste oplysningsopgave i årtier

De danske medier er som mange andre brancher stærkt udfordrede af coronakrisen. For flere medier risikerer de faldende annonceindtægter at få dramatiske og permanente økonomiske konsekvenser. Derfor appellerer branchen til regeringen om en midlertidig hjælpepakke for at sikre, at medierne fortsat kan varetage deres opgave med at oplyse borgerne – både lokalt, regionalt og nationalt.

Nye rammer på vej for Anders Bording-prisen

Anders Bording-prisen uddeles fra og med 2020 om efteråret. Det betyder samtidig at tidspunktet for indstilling af kandidater udskydes. Der åbnes for indstilling til Anders Bording-prisen i løbet af foråret.

Rekord mange indstillinger til Danske Mediers design priser

I år er der rekord mange indstillinger til Danske Mediers digitale priser og Årets Avisside og juryerne kommer dermed på overarbejde i de to konkurrencer. Over hundrede indstillinger til Årets Avisside og mere end halvtreds indstillede projekter til de Digitale Priser sætter en tyk streg under branchens store lyst til, at sætte fokus på den kreative og troværdige kvalitetsjournalistik.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)