Danske Medier har over for Kulturministeriet i et høringssvar understreget, at implementeringen af EU’s Copyrightdirektiv i dansk lov bør bruges til ikke kun i teorien, men også i praksis at stille redaktionelle medier stærkere i forhandlingerne med techgiganterne.
Både Google og Facebook bringer overskrifter og uddrag fra danske mediers artikler. Det giver et økonomisk udbytte til de to techgiganter i form af bl.a. data. Alt imens medierne ikke modtager nogen kompensation for at stille deres journalistik til rådighed for platformene, som qua deres rolle som viderebringere af netop journalistik og debat er blevet en uomgængelig del af vores demokratiske infrastruktur.
Ved implementeringen af EU’s Copyrightdirektiv (Publisher’s Right) bør det derfor sikres, at redaktionelle medier kan forhandle kollektivt med Facebook og Google om vilkår og betaling for brug af indhold.
I Danske Mediers medieudspil kommer foreningen med forslag til regulering af techgiganterne 360 grader rundt.
Udover implementeringen af Copyrightdirektivet som beskrevet ovenfor, skal vi gøre op med de urimelige konkurrencefordele, som techgiganterne får via deres massive dataindsamling samt forpligte dem på at håndtere ulovligt indhold og disinformation på deres platforme.
Mere om regulering af techgiganter
Danske Medier foreslår også, at man begrænser techgiganternes brug af erhvervskunders forretningsdata, stiller krav om fair aftalevilkår, øger konkurrencen i app-stores og forbyder, at techgiganterne giver deres egne tjenester en fordelagtig fremtræden i søgeresultater og andre former for rangering.
Bekæmpelse af ulovligt indhold
Ulovligt indhold og disinformation på de sociale medieplatforme er også en alvorlig udfordring for vores demokrati. Danske Medier foreslår derfor, at techgiganterne skal dokumentere deres tiltag for at begrænse den type af indhold.
Sociale medieplatforme bør udvise en øget ansvarlighed, mere transparens og effektivt bekæmpe spredningen af ulovligt indhold på deres platforme. De bør derfor pålægges at dokumentere deres tiltag for at begrænse ulovligt indhold på deres platforme.
Læs mere i Danske Mediers medieudspil.