Phone_artikel_oplysning_hand
 

EU-direktiv skal bruges til at sætte en stopper for techgiganternes udnyttelse af mediers indhold

Danske Medier har over for Kulturministeriet i et høringssvar understreget, at implementeringen af EU’s Copyrightdirektiv i dansk lov bør bruges til ikke kun i teorien, men også i praksis at stille redaktionelle medier stærkere i forhandlingerne med techgiganterne. 

Både Google og Facebook bringer overskrifter og uddrag fra danske mediers artikler. Det giver et økonomisk udbytte til de to techgiganter i form af bl.a. data. Alt imens medierne ikke modtager nogen kompensation for at stille deres journalistik til rådighed for platformene, som qua deres rolle som viderebringere af netop journalistik og debat er blevet en uomgængelig del af vores demokratiske infrastruktur.

Ved implementeringen af EU’s Copyrightdirektiv (Publisher’s Right) bør det derfor sikres, at redaktionelle medier kan forhandle kollektivt med Facebook og Google om vilkår og betaling for brug af indhold.

I Danske Mediers medieudspil kommer foreningen med forslag til regulering af techgiganterne 360 grader rundt.

Udover implementeringen af Copyrightdirektivet som beskrevet ovenfor, skal vi gøre op med de urimelige konkurrencefordele, som techgiganterne får via deres massive dataindsamling samt forpligte dem på at håndtere ulovligt indhold og disinformation på deres platforme. 

Mere om regulering af techgiganter

Danske Medier foreslår også, at man begrænser techgiganternes brug af erhvervskunders forretningsdata, stiller krav om fair aftalevilkår, øger konkurrencen i app-stores og forbyder, at techgiganterne giver deres egne tjenester en fordelagtig fremtræden i søgeresultater og andre former for rangering.

Bekæmpelse af ulovligt indhold

Ulovligt indhold og disinformation på de sociale medieplatforme er også en alvorlig udfordring for vores demokrati. Danske Medier foreslår derfor, at techgiganterne skal dokumentere deres tiltag for at begrænse den type af indhold.

Sociale medieplatforme bør udvise en øget ansvarlighed, mere transparens og effektivt bekæmpe spredningen af ulovligt indhold på deres platforme. De bør derfor pålægges at dokumentere deres tiltag for at begrænse ulovligt indhold på deres platforme.

Læs mere i Danske Mediers medieudspil.

Mest læste

Læs også

Danske Mediers Digitale Priser 2020

Har du eller din kollega lavet årets bedste digitale historie eller fået årets bedste digitale ide i 2020? Danske Medier inviterer endnu engang hele den danske mediebranche til at deltage i konkurrencen om Danske Mediers Digitale Priser 2020.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)