Phone_artikel_oplysning_hand
 

EU-direktiv skal bruges til at sætte en stopper for techgiganternes udnyttelse af mediers indhold

Danske Medier har over for Kulturministeriet i et høringssvar understreget, at implementeringen af EU’s Copyrightdirektiv i dansk lov bør bruges til ikke kun i teorien, men også i praksis at stille redaktionelle medier stærkere i forhandlingerne med techgiganterne. 

Både Google og Facebook bringer overskrifter og uddrag fra danske mediers artikler. Det giver et økonomisk udbytte til de to techgiganter i form af bl.a. data. Alt imens medierne ikke modtager nogen kompensation for at stille deres journalistik til rådighed for platformene, som qua deres rolle som viderebringere af netop journalistik og debat er blevet en uomgængelig del af vores demokratiske infrastruktur.

Ved implementeringen af EU’s Copyrightdirektiv (Publisher’s Right) bør det derfor sikres, at redaktionelle medier kan forhandle kollektivt med Facebook og Google om vilkår og betaling for brug af indhold.

I Danske Mediers medieudspil kommer foreningen med forslag til regulering af techgiganterne 360 grader rundt.

Udover implementeringen af Copyrightdirektivet som beskrevet ovenfor, skal vi gøre op med de urimelige konkurrencefordele, som techgiganterne får via deres massive dataindsamling samt forpligte dem på at håndtere ulovligt indhold og disinformation på deres platforme. 

Mere om regulering af techgiganter

Danske Medier foreslår også, at man begrænser techgiganternes brug af erhvervskunders forretningsdata, stiller krav om fair aftalevilkår, øger konkurrencen i app-stores og forbyder, at techgiganterne giver deres egne tjenester en fordelagtig fremtræden i søgeresultater og andre former for rangering.

Bekæmpelse af ulovligt indhold

Ulovligt indhold og disinformation på de sociale medieplatforme er også en alvorlig udfordring for vores demokrati. Danske Medier foreslår derfor, at techgiganterne skal dokumentere deres tiltag for at begrænse den type af indhold.

Sociale medieplatforme bør udvise en øget ansvarlighed, mere transparens og effektivt bekæmpe spredningen af ulovligt indhold på deres platforme. De bør derfor pålægges at dokumentere deres tiltag for at begrænse ulovligt indhold på deres platforme.

Læs mere i Danske Mediers medieudspil.

Læs også

Ny rapport: Rekordhøj vækst i digital annonceomsætning er gode nyheder, men techgiganter indtager stadig større markedsandele

Friske tal fra rapporten “Online Markedsstatistik 2021” af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation viser en markant fremgang på det digitale annoncemarked i 2021. Udviklingen står i kontrast til et coronaramt 2020, hvor stigningen i annonceomsætning fra 2019 til 2020 var meget beskeden. Samtidig udgør techgiganters markedsandele over halvdelen af den digitale omsætning. Det advarer Danske Medier mod og opfordrer Folketinget til at følge i EU’s spor og stramme grebet om big tech.

Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om delvis undtagelse af den uafhængige task force vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Danske Medier har med tak modtaget Justitsministeriets høringsbrev af 15. marts 2022 med opfordring til at fremkomme med bemærkninger til lovforslaget om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev