Digital nulmoms vedtaget

Rådgivning fra Danske Medier. Nulmoms og lønsumsafgift for elektroniske aviser.

Folketinget vedtog tirsdag lovforslaget, der indebærer, at elektroniske aviser fra 1. juli 2019 kan sælges momsfrit – samtidig med at der skal betales en lønsumsafgift på 3,54 pct. af salgsprisen.

Det er de samme regler, som gælder for trykte dagblade og dagbladslignende publikationers momsfrihed og lønsumsafgift.

Momsfriheden og lønsumsafgiften omfatter nyhedsmedier, som opfylder en række kriterier. Hovedkriterierne er:

  1. Publikationen skal primært læses på grund af sit indhold af aktuelt nyhedsstof
  2. Publikationen skal henvende sig til videre (almen) kreds af læsere
  3. Publikationen skal behandle et bredt emneområde.

Loven omfatter både de trykte avisers elektroniske udgaver, men også aviser, der alene leveres elektronisk og ikke modsvares af en trykt avis, kan være omfattet, hvis kriterierne er opfyldt.

Hvis et abonnement på en avis også omfatter andre ydelser end selve den elektroniske avis, vil de resterende dele af abonnementet være omfattet af nulmomsen, men det er en forudsætning, at avisen er hovedydelsen.

Salg af enkeltstående artikler vil ikke være omfattet af nulmomsen, men der skal opkræves moms af salgsprisen for artiklen (men ikke lønsumsafgift).

Medier skal ikke søge om nulmoms. Hvis en virksomhed mener, at dens leveringer lever op til kriterierne for at være omfattet af nulmomsen, kan virksomheden levere sine aviser med nulmoms og betaling af lønsumsafgift.

Hvis en virksomhed vil være sikker på, at Skatteforvaltningen er enig i virksomhedens vurdering, kan virksomheden anmode Skatteforvaltningen om bindende svar, der som udgangspunkt gælder fem år frem.

Administration af nulmoms og lønsumsafgift
Nulmomsen træder i kraft 1. juli 2019. Alle abonnementer, der faktureres før 1. juli 2019, skal som hidtil pålægges moms – uanset om de omfatter leveringer efter 1. juli 2019.

Abonnementer, der faktureres fra 1. juli 2019 og senere, skal ikke pålægges moms, men der skal betales lønsumsafgift heraf.

Hvis en virksomhed sælger abonnementer af en længere varighed, har de mulighed for at fakturere abonnenten i rater, så den del af abonnementet, der faktureres efter 1. juli 2019, er momsfri og belagt med lønsumsafgift.

Køberne af abonnementer kan fratrække købsmoms på fakturaer udstedt før 1. juli 2019 med moms, men vil efter 1. juli 2019 ikke kunne fratrække udgifterne. Lønsumsafgiften kan ikke fratrækkes direkte hos køberen.

Mest læste

Læs også

Årets Programmatic konference bliver spektakulær

Man kunne sagtens forvente dystre toner fra en konference dedikeret til målrettet annoncering, i takt med at Apple, Mozilla og Google m.fl. udfaser det teknologiske fundament for 3.parts cookies kombineret med at lovregulering udfordrer tracking-muligheder. Men den digitale annoncebranche er ukuelig i sin innovation og tilgang til at udvikle nye modeller til optimering af kommercielle budskaber. Derfor er der lagt op til en højst spektakulær udgave af Programmatic, der løber af staben for sjette år i træk den 28 november.

Shaping the future of EU media policy

News Media Europe inviterer til mediepolitisk event i Bruxelles. ’Shaping the future of EU media policy’ afholdes i BIP – Rue Royale 2-4, 1000 Bruxelles, tirsdag den 3. december 2019, kl. 09.00 til 16.30.

Early Bird tilbud på Radiodays Europe 2020

Tilmelding til Radiodays Europe 2019 er nu åben. Den ellevte udgave af Europas største konference for radio og innovativ lydproduktion afholdes i Lisbon Congress Centre – CCL i Lisabon, Portugal, fra 29. marts til 31. marts 2020.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)