Trylleformular
 

Facebook har præsenteret trylleformular, som skal skabe forvirring i mediebranchen

I mandags ændrede techgiganten Facebook sine vilkår. Ændringen medfører, at der nu kun bliver vist meget korte uddrag – typisk artiklens overskrift – når brugere deler links til artikler i medier. Der bliver heller ikke vist noget billede.

Hvis man som medie gerne vil have sine artikler vist på samme måde som før i mandags, skal man nu udfylde en formular, hvor man giver Facebook tilladelse til at vise korte uddrag og billeder fra artiklerne. Sidstnævnte har techgiganten ellers indtil nu gladelig gjort uden nogen form for tilladelse fra medierne.

I Altinget skriver politisk chef for Facebook i Norden, Martin Ruby, at det handler om at ”give medierne magten over indholdet”. Det budskab kunne man måske tro på, hvis et lignende tiltag var kommet for fem eller bare to år siden. Men når ændringen kommer samme dag som den lovgivning, der skal give medier mulighed for at indgå kollektive aftaler med techgiganterne, kan det kun ses som en taktik, der skal skabe forvirring og så tvivl om danske virksomheders rettigheder. Og netop slå fast, at det reelt stadig er Facebook, som sidder på magten. Tilgangen virker arrogant og meget udansk.

Formand for Danske Medier, Jesper Rosener udtaler:

”Det er en skam, at Facebook også i Danmark har valgt bøllemetodernes brede sti. Man kan kun håbe det er en fejl. Fra Danske Mediers side havde vi virkelig troet, at man ville have ændret tilgang efter skandalen i Australien, hvor Facebook udelukkede nyhedsmedierne fra platformen. Det har de så ikke, men jeg håber stadig, at vi kan nå at blive klogere sammen og vil meget gerne tage et møde med Martin Ruby, hvor han måske her på bagkant kan forklare mig lidt om deres bevæggrunde for ændringen”, siger Jesper Rosener.

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev