20180905_U7A8585
 

Fair konkurrence og fokus på et mangfoldigt mediebillede

Aftaleteksten mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten betyder, at der indbydes til nye politiske drøftelser af medieaftalen 2019-2023. Danske Medier er klar med konkrete forslag til forhandlingerne.

Når Danmarks nye regering forventeligt indbyder til nye politiske drøftelser af medieaftalen 2019-2013, anbefaler vi i Danske Medier, at parterne vil arbejde for at sikre et fortsat mangfoldigt mediebillede i Danmark og fair konkurrence i forhold til tech-giganterne.

I Danske Medier finder vi det positivt, at man i aftalepapiret mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten fremhæver, at man vil styrke det danske demokrati, og i den forbindelse har øje for mediernes betydning.

”Først og fremmest et stort tillykke den kommende regering. Vi ser frem til samarbejdet, og vi synes, at det er positivt, at man i aftaleteksten mellem partierne sætter fokus på at styrke det danske demokrati – og i den sammenhæng prioriterer medierne og den oplysning, der er med til at sikre et velfungerende demokrati. Vi ser frem til at blive klogere på hvad udmeldingen mere konkret indeholder, når de politiske drøftelser indledes. Selvsagt indgår vi gerne i dialogen omkring mediernes rammevilkår og herunder drøftelserne af en medieaftale,” siger adm. direktør i Danske Medier, Morten Langager.

Konkret anbefaler Danske Medier fem punkter, der til sammen kan være med til at sikre et mere mangfoldigt mediebillede i Danmark:

”Danske Medier bifalder mange af initiativerne i medieaftalen for 2019-23, men der er også en række områder, hvor man via en eventuel tillægsaftale kan styrke medierne og oplysningen i Danmark. Konkret peger vi på fem punkter: Regulering af tech-giganterne, tilbagerulning af stramningerne i bredde- og ejerskabskriterierne, etablering af nulmoms for digitale magasiner og støtte til lokale radioer. Vi håber, at drøftelserne hurtigt kommer i gang, da der er brug for viden om og herefter ro om mediernes rammevilkår,” siger Morten Langager.

Danske Mediers fem punkter til tillægsaftaler til en ny medieaftale kan læses her (åbner som PDF).

”Vi appellerer til, at der fortsat vil være fokus på fair konkurrence mellem de private medier og public service-medierne. Det er af afgørende betydning for et sundt demokrati, at der er mangfoldighed i medieudbuddet,” siger Morten Langager.  

Fair konkurrence og transparens  
I aftalepapiret mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten noterer Danske Medier sig også, at globale tech-giganter, ifølge aftaleparterne, ikke bidrager i tilstrækkelig grad til fællesskabet.

”Vi hilser velkommen, at der er fokus på tech-giganterne. Nu er det vigtigt, at det også bliver til konkret handling. Danske Medier har udarbejdet fem principper til bedre regulering af tech-giganterne, og vi foreslår blandt andet, at der kommer større transparens i tech-giganternes algoritmer og infrastruktur, og at de sociale medier i højere grad tager ansvar for det indhold, de distribuerer”, siger Morten Langager.

Offentlighedsloven
Netop transparens og oplysning om samfundet er af afgørende betydning for et velfungerende demokrati. Derfor ærgrer det Danske Medier, at en revision af offentlighedsloven ikke er nævnt i aftalen.

”Vi finder det beklageligt, at en revision af offentlighedsloven ikke er nævnt i aftaleteksten. Vi havde håbet på, at regeringens parlamentariske grundlag allerede i aftaleteksten havde fået et afsnit om en revision af offentlighedsloven med. Vi opfordrer partierne til fortsat at kæmpe for mere åbenhed i forvaltningen, da det jo netop er med til at styrke tilliden til det politiske system som er et omdrejningspunkt i aftaleteksten”, siger Morten Langager.

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev