sidevisninger7maj
 

Folketingsvalget: 28 pct. flere sidevisninger, da valget blev udskrevet

Viden fra Danske Medier Research

Udskrivelsen af folketingsvalget tirsdag 7. maj satte naturligvis sit præg på danskernes brug af nyheder, baggrundshistorier og informationssøgning om politiske emner på danske nyhedssites.

Antallet af sidevisninger på danske nyhedssites* tirsdag 7. maj lå 28 pct. over gennemsnittet for maj måned, og antallet af besøg 16 pct. over gennemsnittet.

Det viser tal fra Dansk Online Index, Danske Medier Research / Kantar Gallup.

 

Sidevisninger (000) i maj 2019. Danske nyhedssites* havde flere end 300 mio. sidevisninger 7. maj 2019
Besøg (000) maj 2019. Danske nyhedssites* havde flere end 8 mio. besøg 7. maj 2019

Massiv trafik efter valgudskrivelsen
At statsministeren havde en bemærkning af særlig karakter tirsdag 7. maj klokken lidt over 13.00 var danskerne ikke lang tid om at opfange, og brugen af nyhedsmedier røg helt i top i tidsrummet 13-15.00. Det høje nyhedsforbrug online holdte et generelt højt niveau resten af dagen igennem.

Besøg (000) efter valgudskrivelsen tirsdag 7. maj steg trafikken på danske nyhedssites betragteligt

Overordnet set besøgte 79 pct. af befolkningen, eller 90 pct. af de som brugte internettet i løbet af uge 19, hvor valget blev udskrevet, et eller flere danske nyhedssites.

 

Antallet af besøg på danske nyhedssites* var i uge 19, til sammenligning med uge 18, 4% højere.

Sammenlignes tirsdag 7. maj med tirsdagen ugen før, var der over 200.000 flere brugere online denne tirsdag. 2.950.000 mod 2.700.000 tirsdag 30. april. Over 80 pct. af dem var forbi et dansk nyhedsmedie den dag, en stigning på 8 pct.

Hvor bt.dk med afstand er det nyhedsmedie, som på det absolutte antal af sidevisninger stiger mest tirsdag 7. maj sammenholdt med tirsdag 30. april, er det altinget.dk, efterfulgt af avisen.dk som forholdsmæssigt vokser mest. Altinget.dk mere end fordobler antallet af sidevisninger, når man sammenholder de to respektive tirsdage.

Top-20 over forholdsmæssig ændring i antal sidevisninger, tirsdag 30. april sammenholdt med tirsdag 7. maj.

Kilde: Dansk Online Index, Danske Medier Research / Kantar Gallup

*Danske nyhedssites indbeftatter i anvendte data 37 medier: Altinget.dk, amtsavisen.dk, aoh.dk, aoib.dk, avisen.dk, berlingske.dk, borsen.dk, bt.dk, dagbladet-holstebro-struer.dk, dagbladetringskjern.dk, dr.dk, finans.dk, folkebladetlemvig.dk, folketidende.dk, frdb.dk, fyens.dk, helsingordagblad.dk, hsfo.dk, information.dk, jp.dk, jv.dk, kristeligt-dagblad.dk, lokalavisen.dk, mja.dk, mm.dk, news.dk, newsbreak.dk, nordjyske.dk, politiken.dk, raeson.dk, sn.dk, stiften.dk, tv2.dk, ugeavisen.dk, vafo.dk, viborgfolkeblad.dk, weekendavisen.dk

Mest læste

Læs også

Praktikantvejlederkurser i marts og maj

Det kræver mere end blot at kunne sit fag at være en god praktikantvejleder i dag. Derfor har Danske Medier og Dansk Journalistforbund i fællesskab udviklet et kursus for praktikantvejledere i mediebranchen.

Digitalt startup-ikon giver gode råde til danske redaktører

Spørgelysten blandt publikum var stor, da Mette Lykke optrådte som en af hovedtalerne i Odense på Redaktørernes Dag 2019. Hendes position som CEO for Too Good To Go og tidligere Endomondo, triggede publikum til at stille flere spørgsmål, end Berlingskes Mette Østergaard som moderator kunne nå at formidle videre på scenen. Som opfølgning på den ellers timelange session, kommer her Mette Lykkes skriftlige svar på de ubesvarede spørgsmål redaktørerne stillede i konferencens digitale Q&A-redskab.

Danske Medier udtaler: Behov for regulering af techgiganter

I Danske Medier synes vi det er positivt, Justitsminister Nick Hækkerup (S) har meldt ud, at man fra regeringens side vil kigge på regulering af sociale medier. De store digitale platforme har vokset sig så store og omspændende, at der er tale om en kritisk infrastruktur, der er koncentreret omkring få store aktører. Desværre er det uigennemskueligt for forbrugere, myndigheder og virksomheder, hvordan disse platforme reelt fungerer, hvilket kan og bliver udnyttet.

Årets Programmatic konference bliver spektakulær

Man kunne sagtens forvente dystre toner fra en konference dedikeret til målrettet annoncering, i takt med at Apple, Mozilla og Google m.fl. udfaser det teknologiske fundament for 3.parts cookies kombineret med at lovregulering udfordrer tracking-muligheder. Men den digitale annoncebranche er ukuelig i sin innovation og tilgang til at udvikle nye modeller til optimering af kommercielle budskaber. Derfor er der lagt op til en højst spektakulær udgave af Programmatic, der løber af staben for sjette år i træk den 28 november.

Shaping the future of EU media policy

News Media Europe inviterer til mediepolitisk event i Bruxelles. ’Shaping the future of EU media policy’ afholdes i BIP – Rue Royale 2-4, 1000 Bruxelles, tirsdag den 3. december 2019, kl. 09.00 til 16.30.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)