DM_SoMe_Icon_rgb-DM-neg
 

Fra 1. juli 2019: Digital nulmoms og lønsumsafgift på digitale nyhedsmedier

Medlemsorientering, Danske Medier Arbejdsgiver & Danske Medier

Fra 1. juli skal der ikke længere faktureres moms på opkrævninger for abonnementer på digitale nyhedsmedier. Der skal til gengæld opkræves en lønsumsafgift på 3,54 pct. af salgsprisen.

Dermed gælder samme regler for digitale udgivelser af nyhedsmedier, som gælder for trykte dagblade og dagbladslignende publikationers momsfrihed og lønsumsafgift.

Momsfriheden og lønsumsafgiften omfatter nyhedsmedier, som opfylder en række kriterier. Hovedkriterierne er:

1. Publikationen skal primært læses på grund af sit indhold af aktuelt nyhedsstof
2. Publikationen skal henvende sig til videre (almen) kreds af læsere
3. Publikationen skal behandle et bredt emneområde.

Loven omfatter både de trykte avisers elektroniske udgaver, men også aviser, der alene leveres elektronisk og ikke modsvares af en trykt avis, kan være omfattet, hvis kriterierne er opfyldt.

Hvis et abonnement på en avis også omfatter andre ydelser end selve den elektroniske avis, vil de resterende dele af abonnementet være omfattet af nulmomsen, men det er en forudsætning, at avisen er hovedydelsen.

Salg af enkeltstående artikler vil ikke være omfattet af nulmomsen, men der skal opkræves moms af salgsprisen for artiklen (men ikke lønsumsafgift).

Medier skal ikke søge om nulmoms. Hvis en virksomhed mener, at dens leveringer lever op til kriterierne for at være omfattet af nulmomsen, kan virksomheden levere sine aviser med nulmoms og betaling af lønsumsafgift.

Hvis en virksomhed vil være sikker på, at Skatteforvaltningen er enig i virksomhedens vurdering, kan virksomheden anmode Skatteforvaltningen om bindende svar, der som udgangspunkt gælder fem år frem.

Administration af nulmoms og lønsumsafgift
Nulmomsen træder i kraft 1. juli 2019. Alle abonnementer, der faktureres før 1. juli 2019, skal som hidtil pålægges moms – uanset om de omfatter leveringer efter 1. juli 2019.

Køberne af abonnementer kan fratrække købsmoms på fakturaer udstedt før 1. juli 2019 med moms, men vil efter 1. juli 2019 ikke kunne fratrække udgifterne. Lønsumsafgiften kan ikke fratrækkes direkte hos køberen.

Virksomheder, som ikke i forvejen er registreret for lønsumsafgift af avissalg, skal lade sig registrere lønsumsafgift på Virk.dk, oplyser Skattestyrelsen.

Hvis værdien af virksomhedens avissalg (både fysisk og elektronisk) ikke overstiger 80.000 kr., kan virksomheden undlade at lade sig registrere og dermed ikke betale lønsumsafgift.

Yderligere information kan fås ved skriftlig henvendelse til publicistisk chef Jesper Jürgensen, Danske Medier, jej@danskemedier.dk.

Læs også

Positivt, at danskerne søger mod traditionelle medier i en brydningstid

Tilliden til de traditionelle nyhedsmedier er steget markant i det seneste år og er nu på det højeste i fem år. 59% af alle danskerne har således en generel tillid til nyhedsmediernes dækning, når det kommer til troværdig information og fairness. Det viser den nyeste udgave af rapporten Danskernes brug af Nyhedsmedier 2021 (RUC), der hvert år undersøger danskernes nyhedsvaner.

Danske Medier: Ny EU-afgørelse fjerner sidste forhindring for ligestilling mellem medier

Hvis man vil sikre dansk journalistik og kvalitetsindhold i en tid, hvor techgiganterne presser danske medier og indholdsproducenter, er det ikke holdbart, at man fortsætter med at beskatte dansk journalistik og indhold. Det mener Danske Mediers adm. direktør Mads Brandstrup, som ser fjernelsen af lønsumsafgiften som et vigtigt politisk valg, der bør træffes netop nu.

Sådan klarer specialmedierne sig ”efter” coronakrisen

Selvom vi med 3. kvartal samlet set ser en markant fremgang i annonceomsætningen, er der store forskelle mellem brancherne. ’Detailhandel, auto og hotel’ er meget naturligt fortsat coronapåvirket og ligger 6 procent under 2020, som ellers også var massivt coronaramt.

Danske Medier: DR’s licensoverskud bør bruges til at sikre lokale og regionale medier

På dagen, hvor en bred kreds af aktører fra den danske mediebranche er samlet til stormøde i Kulturministeriet forud for de længe ventede medieforhandlinger, kommer Danske Medier med en opfordring til politikerne om at finde finansieringen til tiltag, som kan sikre eksistensen af lokale og regionale medier i hele landet. Foreningen mener, at finansieringen alternativt kan findes i de 221,5 mio. kroner, som ligger i overskydende licensmidler.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev